پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی تحلیل روسازی انعطاف پذیر
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 124
______________________________________________________
مقدمه
هدف
از روسازی راه یا فرودگاه احداث یک سطح صاف و هموار و در عین حال با ایمنی
کافی برای استفاده کنندگان از راه یا فرودگاه است. روسازی باید طوری طراحی
و ساخته شود که بتواند وزن وسایل نقلیه را تحمل کند و در هر شرایط جوی
قابل استفاده باشد. زمین در حالت طبیعی مقاومت کافی برای تحمل بارهای وارد
از چرخ های وسایل نقلیه سنگین نظیر کامیون ها و هواپیماها را ندارد و
بارگذاری این گونه خاک ها موجب شکست برشی خاک و به وجود آمدن تغییر شکل های
بیش از اندازه در آن می شود. برای جلوگیری از شکست برشی خاک و
به وجود آمدن تغییر شکل های دائم بیش از اندازه در آن، باید از شدت تنش های
فشاری قائم بر روی خاک کاسته شود. این عمل با قرار دادن لایه ای از مصالح
مرغوب و با مقاومت زیاد بر روی خاک انجام می شود. جنس و ضخامت این لایه که
به روسازی مرسوم است. باید طوری باشد که ضمن آنکه بتواند شدت تنش های فشاری
قائم را به میزان قابل تحمل خاک بستر روسازی کاهش دهد، خود نیز قادر به
تحمل بارهای وارد بر آن باشد.
تأثیر بارگذاری و عوامل جوی بر سیستم روسازیشدت
تنش های فشاری قائم که در اثر بارگذاری در یک توده خاک به وجود می آید در
نقاط مختلف متفاوت است. شدت این تنش ها در نقاط واقع در زیر سطح بارگذاری
شده حداکثر است و با افزایش فاصله این نقاط از سطح بارگذاری شده از شدت
تنش های فشاری قائم نیز کاسته می شود در شکل 1-1 منحنی تغییرات تنش فشاری
قائم در یک توده خاک در اثر یک بار یکنواخت با سطح تماس دایره ای شکل نشان
داده شده است. با توجه به این اصل در مواردی که ضخامت روسازی
زیاد است می توان به منظور اقتصادی تر کردن ساختمان روساز، آن را از چندین
لایه با مقاومت و مرغوبیت های متفاوت طرح و اجرا کرد. نحوه قرارگیری
متداول لایه های روسازی باید به ترتیبی باشد که لایه های با مصالح مقاوم تر
و مرغوب تر در لایه های بالاتر روسازی قرار گیرند، زیرا در این نقاط شدت
تنش های فشاری وارد بر روسازی بیشتر است و از مصالح با مرغوبیت و مقاومت
کمتر در لایه های زیرین که میزان تنش ها در آنجا کمتر است استفاده می شود.