پایان نامه ای کامل در مورد عوامل موثر بر حوادث رانندگی منجر به جرح و مرگ در شهر تهران در سالهای 1378 و 1379 با لینک منابع ایرانی و خارجی. این پرژوه دانشگاهی بوده. و از لحاظ علمی کامل می باشد.
مرگ پدیده ذاتی جمعیت و واقعه تجدید ناپذیر است، واقعه مرگ بر خلاف سایر پدیده های جمعیتی، کلیه افراد جامعه را در برمی گیرد و در نتیجه شدت یا عمومیت آن برابر واحد است. هرچند آدمی به اقتضای طبیعت خود محکوم به فناست و مرگ و میر یک امر اجتناب نا پذیر است، ولی انسان برای گریز از مرگ و به تاخیر انداختن آن همواره در تلاش و تکاپو بوده است. مرگ و میر در مقایسه با سایر وقایع جمعیتی، اولین موضوعی است که اذهان بشر را همواره به خود معطوف کرده است. لذا تلاش برای کاهش مرگ و میر و اعمال تمهیداتی در راستای آن، موضوعی است که مورد پذیرش تمام فرهنگها و ایدئولوژیها قرار می گیرد و در این زمینه مقاومتی وجود ندارد و افزایش شگفت انگیز جمعیت جهان ثمره همین کوشش ها بوده است. با این حال کاهش در میزان های مرگ ومیر برای تمام افراد و گروه های جوامع انسانی به طور مساوی صورت نگرفته است. هرچند مرگ ومیر یک پدیده بیو لوژیکی است ولی، با گذشت زمان و در اثر پیشرفت های علمی و افزایش دانش و آگاهی بشری، این واقعیت بر همگان آشکار شد که جنبه های مهم دیگری بجز پدیده های زیستی (از جمله جنبه های اجتماعی و
اقتصادی) نیز در مرگ و میر نهفته است (میرزایی و علیخانی؛ 1386: 31). با شروع انقلاب صنعتی در انگلستان و گسترش سریع آن به سایر کشورهای اروپایی و آمریکا، بشر با اشکال جدیدی از حوادث و سوانح مواجه شد. هرچند که این پدیده تلخ سابقه ای همانند سابقه زندگی و کار بر روی زمین داشت ولی با شروع و ادامه این دوره شکل جدیدتری به خود گرفته و به عنوان تهدیدی جدی زندگی انسانها و
اقتصاد رو به رشد آنها را در معرض خطر قرار داده است. گستردگی این پدیده به حدی شد که بعضی از صاحبنظران به درستی آن را بیماری قرن بیستم نامیدند. انرژیهای جدید، به کارگیری تکنولوژی های مدرن، ساخت صنایع عظیم، همه و همه در کنار اینکه رفاه نسبی را برای انسان به ارمغان آوردند، با تحمیل خسارات شدید انسانی و
اقتصادی عرصه را بر انسان تنگ نموده اند. یکی از مهمترین تکنولوژیهای یادشده ساخت اتومبیل های بخار و در ادامه اتومبیلهای دیزلی و بنزینی بود که با داشتن جذابیتهای منحصر به فرد، به سرعت، جهان را به تسخیر خود درآورد.