فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
مقدمهریشه بسیاری از مسائل و مشکلات روانی کودکان و نوجوانان در اضطراب و اختلالات مرتبط با آن است. اضطراب به صورت یک اصطلاح کلی تعریف می شود که تنش و برانگیختگی فیزیولوژیکی، درک عقیده و اجتناب رفتاری را دربرمی گیرد. (ایسائو و پیترمن، ترجمه براتیان، 1384). کودکان هم مثل بزرگترهایشان دچار اضطراب می شوند ولی اغلب از اینکه اضطراب و استرس را تجربه می کنند ناآگاهند در حالی که بچه ها از اضطراب آسیب می بینند- اضطرابی که آنها را بسوی افسردگی هدایت می کند. آنها ممکن است این اضطراب را به طرق مختلفی نشان دهند یکی از خطرناکترین کارهایی که ممکن است والدین بکنند چشم پوشی از بحرانهای دوران کودکی فرزندانشان است. مهم نیست که این بحران چقدر کوچک به نظر برسد کی رخ دهد و چه شدتی داشته باشد.
فهرستچکیدهفصل اولکلیات پژوهش
مقدمهبیان مسئله
اهمیت و ضرورت مساله
اهداف پژوهش
پرسشها و فرضیه های پژوهش
فرضیه های تحقیق
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
تعریف نظری مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری
اضطراب کودکان
فصل دوم ادبیات پیشینه پژوهش
مقدمهالف – مبانی نظری
اضطراب کودکی
تعریف و طبقه بندی
اضطراب
علائم رایج اضطراب
ترس
انواع ترسهای دوران کودکی
نوزادی
اوایل کودکی
کودک مدرسه ای
نگرانی
ترس در برابر اضطراب
علائم عمومی اضطراب در کودکان
اختلال های اضطرابی در کودکان
اختلال اضطراب جدایی
اختلال وحشتزدگی
مدرسه هراسی
اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
اختلال وسواس فکری و عملی
اختلال فشار روانی پس از سانحه
مفهوم سازی عمومی اختلال های اضطرابی
1. نشانه های جسمانی و بدنی
2. آشفتگی های ذهنی و شناختی
3. اجتناب ها و واکنش های رفتاری
همه گیر شناسی اختلال های اضطرابی کودکان و نوجوانی
جدول 2-1 میزان شیوع اختلال های اضطرابی در کودکان و نوجوانان (بیدل و ترنر، 2005)
جدول 2-2 میزان همبودی نمونه هایی از کودکان که تشخیص اولیه اختلال اضطرابی داشته اند. (بیدل و ترنر 2005)
دیدگاههای مختلف در مورد اضطراب
1. دیدگاه روان پویایی
2. دیدگاه زیست شناختی
دیدگاه سالیوان
دیدگاه هورنای
دیدگاه اتو رنک
دیدگاه آدلر
دیدگاه رفتاری
دیدگاه شناختی
دیدگاه وجودی
دیدگاه فرد مدار
دیدگاه گشتالت درمانی
دیدگاه سیستمی
شیوه های ارتباطی والدین و تاثیر بر اضطراب کودکان
درمان شناختی- رفتاری CBT
CBT چگونه عمل می کند
چطور فردی می تواند این تغییرات رفتاری را بدست آورد؟
درمان اختلال های اضطرابی
1. حساسیت زدایی منظم
2. غرقه سازی (درمان با غرقه سازی تجسمی)
3- الگو برداری
4. کنترل اضطراب
خودگویی مثبت
کنترل هراسها
مداخله مرتبط با والدین
مشارکت خانواده در درمان CBT
دارو درمانی
پیشنهاداتی برای والدین با کودکان مضطرب
تاثیر محیط و وراثت بر اضطراب کودکان
تاثیر اضطراب بر تحصیل کودکان
روش مشاوره گروهی
قوانین اساسی گروه
فرایند مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری
اهداف درمانی گروه درمانی به شیوه شناختی رفتاری
تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج کشور
تحقیقات انجام گرفته در ایران
جمع بندی و نقد و بررسی پژوهشهای انجام شده
فصل سوم روش اجرای پژوهش
الف) طرح پژوهش
نمونه و نمونه گیری
نمونه مورد مطالعه و روش نمونه گیری
ابزارهای اندازه گیری متغیرها
پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4)
مقیاس های
پرسشنامه علائم مرضی (CSI4)
گروه A- اختلال کاستی- بیش فعالی
گروه B- اختلال لجبازی و نافرمانی (سوالات 26-19 در هر یک از
پرسشنامه های والد و معلم)
گروه C- اختلال سلوک (سوالات 41-27 در هر یک از
پرسشنامه های والد و معلم)
گروه D- اختلالات اضطرابی
گروه E- اختلالات اضطرابی و تیک
گروه G- اختلالات خلقی
گروه H- اختلالات فراگیر رشدی (PDD)
گروه I- اختلالات اضطرابی
گروه J- اختلال اضطرابی
گروه K اختلالات دفع
متغیرها
اعتبار و روایی
پرسشنامه (CSI4)
مدت زمان اجرای
پرسشنامهشیوه نمره گذاری
روش جمع آوری داده ها
فصل چهارم یافته های پژوهش
1. توصیف داده ها
نمودار های مربوط به
آمار توصیفی
نمودار 1-4 نمرات مربوط به پیش آزمون اضطراب فراگیر (در گروه آزمایش)
نمودار 2-4 نمرات مربوط به پیش آزمون اضطراب فراگیر (در گروه کنترل)
نمودار 3-4نمرات مربوط به پس آزمون اضطراب فراگیر (در گروه آزمایش)
نمودار 4-4 نمرات مربوط به پس آزمون اضطراب فراگیر (در گروه کنترل)
نمرات هراس اجتماعی گروه کنترل در پیش آزمون نمودار 5-4
نمرات هراس اجتماعی گروه آزمایش در پیش آزمون نمودار 6-4
نمرات هراس اجتماعی گروه کنترل در پس آزمون نمودار 7-4
نمرات هراس اجتماعی گروه آزمایش در پس آزمون نمودار 8 -4
نمرات –اضطراب جدایی گروه آزمایش در پیش آزمون نمودار 9-4
نمرات اضطراب جدایی گروه کنترل در پیش آزمون نمودار 10-4
نمرات اضطراب جدایی گروه آزمایش در پس آزمون نمودار 11-4
نمرات اضطراب جدایی گروه کنترل در پس آزمون نمودار 12-4
تحلیل داده ها
پرسش پژوهش
جدول 3-4
آمار توصیفی مربوط به نمرات اضطراب فراگیر
جدول 4-4 آزمون لون برای برابری واریانس ها
جدول 5-4 جدول ANCOVA اثرات بین آزمودنی ها (اضطراب فراگیر)
جدول 6-4
آمار توصیفی مربوط به نمرات هراس اجتماعی
جدول 7-4 آزمون لون برای برابری واریانس ها
جدول 8-4 جدول ANCOVA آزمون اثرات بین آزمودنی ها (هراس اجتماعی)
جدول 9-4
آمار توصیفی مربوط به نمرات اضطراب جدایی
جدول 10-4 آزمون لون برای برابری واریانس ها
جدول 8-4 جدول ANCOVA آزمون اثرات بین آزمودنی ها (اضطراب جدایی)
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
الف) بررسی فرضیه ها
پرسش اول
پرسش دوم
این نتیجه با نتایج حاصل از پژوهشهای
پرسش سوم
محدودیتها
پیشنهادات
الف پیشنهاد به پژوهشگران بعدی
ب پیشنهادات کاربردی
منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع لاتین
ضمائم
پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) - (براساس DSM IV) - فرم ویژه معلمان
پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) - ( براساس DSM IV) - فرم ویژه والدین