پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پایان نامه بررسی موضوع روابط عمومی
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 61
______________________________________________________
مقدمه
جی
ای گرونیک نظریه پرداز معاصر روابط عمومی را مدیریت ارتباط بین یک سازمان
در این رشته و همگان هایی می داند که با آن سروکار دارند. رکس هارلو که از پیشقدمان روابط عمومی در جهان است و تالیفات گوناگونی در این رشته دارد این تعریف را پیشنهاد می کند: روابط
عمومی عبارت است از دانشی که بوسیله آن سازمان ها آگاهانه می کوشند به
مسئولت اجتماعی خویش عمل نمایند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی را که
برای مؤسسه اهمیت دارند بدست آورند. درواقع روابط عمومی هنری است
که به کمک آن می توان مؤسسه، سازمان و فرد مورد علاقه و احترام کارمندان،
مشتری ها و مردمی که با آن سروکار دارند قرار داد. روابط عمومی بخشی از
وظایف مدیریت سازمان است. عملی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که از طریق
آن افراد و سازمان ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها
سروکار دارند بدست آورند.
اهمیت، نقش و کارکرد روابط عمومیتاکنون
در هزاران مقاله، کتاب و سخنرانی در سراسر جهان به تبیین، اهمیت، نقش، هدف و
کارکردهای روابط عمومی در جامعه پرداخته شده است و ابعاد گوناگون آن تشریح
و تبیین شده است با این وجود بازهم شاهدیم که نویسندگان و اندیشمندان
بسیاری علاقه مندند به تفحص در این عرصه بپردازند و در این تلاش امیدوار
هستند که شاید اطلاع دیگری به اطلاعات موجود بیفزایند و گامی دیگر در
راستای شفاف سازی موضوع بردارند. تقریبا 102 سال از تاسیس
روابط عمومی (به مفهوم نوین) در ایالات متحده امریکا و 49 سال در ایران
گذشته است. روابط عمومی در غرب محصول نیاز ذاتی جامعه و در ایران مهمانی
ناخوانده بوده و هست. چرا این مهمن هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته؟ شاید یکی
از عمده ترین علت هایش نامناسب بودن شرایط اجتماعی، نا آمادگی جامعه برای
پذیرایی از یک پدیده نوین و نبود الزام ها و شروطی است که استقرار و حیات
این پدیده را غیرممکن می سازد. داشتن روابط عمومی، نگرش، گرایش، حیات، منش و
رفتار و سرانجام فرهنگ، هنجارها و ارزشهای خود را طلب می کند.
هدف
روابط عمومی میانجی گری منصفانه میان مؤسسه و مخاطبان است. وساطت میان
کسانی که می خواهند کالا و خدماتی را بفروشند و آنانی که مایلند آنها راخریداری کنند. روابط
عمومی آن دسته از اعمال مدیریت است که مدیر بوسیله آنها برخورد و رفتار
عامه را می سنجد و درنتیجه خط مشی ها و طرز عمل فرد یا مؤسسه را به صورتی
که متضمن منافع همگان و فرد یا مؤسسه مزبور باشد تعیین و برنامه عمل و
فعالیت خود را به منظور حصول حسن تفاهم و قبول جامعه طرح می کند.