مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

کاربرد سلاح شیمیایی و بیولوژیک در جنگ ایران و عراق

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

مقدمه
بررسی های باستان شناسی نشان می دهد که تا نخستین دوره ها نوسنگی: خبری از جنگ نیست ولی در ادوار بعدی عصر نوسنگی، بشر توانست سلاح بسازد و جنگ بین همنوعان بطور فزاینده ای آغاز شده این واقعیتی مسلم است که «پیشرفت تکنولوژی همواره توان نهفته ای برای ویرانگرای در بطن خود پرورش می دهد». وقوه سلاح سازی بشر پا به پای پیشرفت علوم به پیش آمده است.  

تا به امروز که سلاحهای هراس آور کشتار جمعی قادرند تمدن قرن بیستم را به همان وضع پیش از عصر صنعت بازگردانند. قدرت ویرانگر ماشین جنگی جدید، چیزی جز نتیجه طبیعی قدرت پرهیجان تکنولوزی صنعتی امروزی نیست. از تاسف بازترین جنبه های زندگی بشر در سالهای پایانی قرن بیستم صرف مقادیر هنگفت پول برای ساخت جنگ افزار و نابودی همنوعان خود است. به رغم هیاهوی نظم نوین جهانی که طبعاَ مستلزم کاهش تهدید ناشی از جنگ افزارهای وحشتناک است، نه تنها قدرتهای بزرگ از تولید و فروش انواع آن چشم نمی پوشند بلکه تنور تولید سلاحهای مهلکتر و مخربتر بافن آوری پیشرفته را هر روز داغتر می کنند هم اینک تهدید ناشی از وجود این سلاحها به خصوص سلاحهای کشتار جمعی به گونه ای است که می توان آن را نادیده گرفت وبا خیال آسوده از امنیت بین المللی سخن گفت:

امنیتی که تک تک اعضای جامعه بین المللی به آن نیازمندند در عین حال ممکن است بعضی معتقد باشند که سلاحهای کشتار جمعی و به خصوص سلاح هسته ای بیشتر به قدرتهای دارنده آن مربوط می شوند و بقیه را با آن کاری نیست ولی با نگاهی عمیق تر آشکار می شود که در این صحنه از سهم و نفع دیگران نباید غفلت کرد.

چرا که «خطر جنگ هسته ای چنان است که دامن نوع بشر را به تمامی می گیرد و منافع نوع شیر در این مورد یکی می شود. دلایلی که برای جهاد بر ضد جنگ هسته ای اقامه می شود، چنانند که برای غرب و شرق و ملل غیر متعهد به یک اندازه کشش و قوت دارد.

از همین روست که موضوع خلع سلاح، خصوصاَ سلاحهای کشتار جمعی و بالاخص سلاحهای اتمی به دلیل پیوند نزدیک آن به اصلاح و امنیت بین المللی، به یکی از چند مسئله اصلی جامعه بین المللی بدل شده است و همت و تلاش بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز مصروف آن می شود.


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد