مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

تحلیل ریشه خارجی دندان بعد از درمان ارتودنسی: بررسی عوامل مشارکت کننده

عنوان انگلیسی مقاله: External root resorption after orthodontic treatment: a study of contributing factors
عنوان فارسی مقاله: تحلیل ریشه خارجی دندان بعد از درمان ارتودنسی: بررسی عوامل مشارکت کننده
طبقه بندی: دندانپزشکی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc)
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 6
_______________________________________
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه بررسی عوامل اتیولوژیک تحلیل خارجی ریشه بود (عوامل بیمار و عوامل درمانی).
مواد و روشها: در این مطالعه 163 بیمار که درمان ارتودنسی آنها تکمیل شده بود و دارای رادیوگراف های پانورامیک و سفالومتریک قبل و پس از درمان بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. طول دندان از آپکس تا لبه انسیزال یا نوک کاسپ بر روی عکس پانورامیک اندازه گیری شد. اوربایت و اورجت با استفاده از رادیوگرافهای سفالومتریک لترال قبل و بعد از درمان اندازه گیری شد. تحلیل ریشه هر دندان و عوامل اکلوژن با استفاده از آنالیز واریانس مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. با کاربرد آزمون t میانگین تحلیل ریشه بین مردها و زنها، بین موارد با اکستراکشن و موارد بدون اکسترکشن، و نیز بدن افراد با دریافت جراحی و افراد بدون دریافت جراحی مقایسه گردید. با استفاده از ضریب همبستگی پیرسن ارتباط بین تحلیل ریشه و سن شروع درمان ارتودنسی، تغییر اوربایت، تغییر اورجت و نیز طول دوره درمان ارزیابی شد.
نتایج: بیشترین تحلیل ریشه در انسیزور سانترال بالا و در مراحل بعدی در انسیزور لترال بالا، انسیزور سانترال پایین و انسیزور لترال پایین دیده شد. سابقه اکسترکشن دندان بطور قابل توجهی با تحلیل ریشه دندان مرتبط بود. طول دوره درمان با مقدار تحلیل ریشه همبستگی مثبت داشت.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که درمان ارتودنسی باید در بیماران نیازمند به درمانهای طولانی مدت و بیماران با سابقه اکسترکشن دندان به دفت انجام گیرد.

کلیدواژگان: تحلیل ریشه دندان، طول دوره درمان، کشیدن دندان در ارتودنسی، ابن بایت فدامی، ادیوگرافی دندان، رادیوگرافی بانورامیک

مقدمه
تحلیل اپیکالی خارجی ریشه (EARR) یکی از عواقب ناخواسته درمانهای ارتودنسی است. از ذظر پاتوژنز، این عارضه با برداشت بافت نکروزه از نواحی لیگامان پریودنتال که تحت فشار نیروی ارتودنسی می باشند، ارتباط دارد. در حالت طبیعی، سمنتوم مستحکم تر از استخوان است، درنتیجه نیروهای اعمال شده بر دندان بیش از آنکه منجر به از دست رفتگی سمنتوم شوذد، سبب تحلیل استخوان می شوند. تحلیل ریشه در مواقعی ایجاد می شود که فشار اعمال شده بر سمنتوم بدش از ظرفیت اصلاحی آن باشد، عاج اکسپوز شود و در نتیجه ادنتوکلاست های چند همته ای فرصت بیابند اثر خورندگی خود را بر بافت ریشه اعمال کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد