مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله عایقکاری رطوبتی

کرسی چینی، ازاره و عایقکاری رطوبتی

مقدمه
با چیدن چند رج آجر روی پی، می توان اختلاف ارتفاعی بین سطح داخل ساختمان و سطح خارج آن (حیاط، کوچه، خیابان و ...) به وجود آورد. به دیواری که این اختلاف ارتفاع را به وجود می آورد «کرسی» و به عملیات اجرایی آن «کرسی چینی» می گویند.

نکات کلیدی
1- برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به کف اطاقها و سالنها، روی زمین کوبیده شده به ضخامت حداقل 15 سانتیمتر سنگهای درشت با قطر تقریبی 5 سانتیمتر می ریزند. این لایه با توجه به فضای خالی بین سنگها مانع صعود رطوبت به لایه های بالاتر کف سازی می گردد. درشتی دانه های بلوکاژ از پایین به بالا کوچکتر می شود، بطوریکه در آخرین لایه، درشتی دانه ها در حدود یک میلیمتر می باشد.

2- چنانچه تراز آبهای زیر زمینی آنقدر بالا باشد که خشکه چینی (بلوکاژ) نتواند مانع نفوذ رطوبت به کف ساختمان شود، علاوه بر آن در زیر فرش کف اقدام به عایقکاری کف ساختمان می نمایند. عایق کف باید مستقیماً به عایق کرسی چینی بطور کامل متصل و یکپارچه باشد.

3- هنگام فرش با سنگ لاشه، فواصل و درز سنگها را به هر میزان می توان انتخاب نمود. سنگها را می توان در رنگها و اشکال مختلف انتخاب کرد. سطوح جانبی سنگها باید قائم باشد. استفاده از سنگهای بغل اره که ضخامت آنها متغیر و از ضخامت مورد نظر کمتر باشد، مجاز نیست. پس از فرش کردن کف با لاشه سنگ، درزها با ملات سیمان 1: 5 با سیمان معمولی یا سیمان رنگی و سنگدانه های مناسب، پر و بن کشی می شود. در صورتی که سطح فرض نیاز به ساب داشته باشد، سطح ملات، بین لاشه سنگها باید تا حدودی بلندتر از سنگ باشد، به نحوی که کف پس از ساییدن، کاملاً تراز و یکنواخت شود. به جای ملات ماسه سیمان منی توان از ملات موزائیکی با سنگهای دانه بندی شده ریز یا درشت به رنگهای مختلف استفاده کرد.


جهت دانلود از فایل مارکت کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد