مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

برآورد تاثیر مرگ و میرهای ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی روی امید به زندگی

مقدمه
افزایش شتابان تعداد تصادفات رانندگی و متعاقباً افزایش مرگ و میر ناشی از این سوانح و تصادفات در سالهای اخیر، توجه بسیاری از مسئولین و برنامه ریزان کشور را به خود معطوف کرده است. نرخ رشد تصادفات رانندگی و مرگ و میر ناشی از این سوانح و تصادفات درسالهای اخیربه طور فاجعه آمیزی افزایش یافته وباعث صدمات ولطمات جبران ناپذیری بر مناسبات اقتصادی و اجتماعی کشور شده است.
      مرگ و میرهای ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی در سالهای اخیر با توجه به ابعاد وسیع مسئله چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و تا کنون برآورد دقیقی در مورد هزینه های اقتصادی مرگ و میرهای ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی نشده است. با توجه به آثار منفی که این مرگ و میرها در بلندمدت می تواند بر اقتصاد کشور به جای گذارد لزوم کنترل این مرگ و میرها نیز ضرورت پیدا خواهدکرد و برای شفاف ترشدن بعد فاجعه آگاهی از بار اقتصادی این مرگ و میرها بر پیکره اقتصادی کشور ضرورتی انکار ناپذیر خواهد داشت. تحقیق حاضر تلاشی است در جهت رسیدن به این اهداف و برآورد بار اقتصادی مرگ و میرهای ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی در سال 1381. سوانح و حوادث رانندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسانها در سراسر دنیا می باشد. در کشورهای توسعه یافته صنعتی راهکارهای مقابله با سوانح و حوادث با دقت و حساسیت بررسی شده است ولی در کشورهای در حال توسعه اینگونه نیست (Soori & Nagavi, p: 1).
      امید به زندگی در بدو تولد یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها به شمار می آید و یکی از اهداف برنامه ریزان برای توسعه، افزایش امید به زندگی در بدو تولد است. شاخص های تعیین کننده امید به زندگی در بدو تولد، میزان های مرگ و میر ویژه سنی می باشد. هر چه میزان های مرگ و میر در سنین پایین مخصوصاً سنین زیر 5 سال کمتر باشد امید به زندگی روبه فزونی خواهد گذاشت و مرگ و میر در سنین 5 سال در کشور ما تا حد زیادی تحت کنترل درآمده است؛ اما هنوز فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد. عامل مهم دیگری که امید به زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد مرگ و میر جوانان و افراد میانسال است. با توجه به اینکه مرگ و میرهای ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی بیشتر سنین میانی و پایین را تحت تاثیر قرار می دهند، تاثیر منفی این مرگ و میرهای روی امید زندگی در بدو تولد و در نتیجه روی اقتصاد و جامعه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

جهت دانلود از فایل مارکت کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد