پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی خودروهای گاز سوز NGV
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 72
______________________________________________________
مقدمه
تاکنون
مهمترین و معمول ترین سوخت جهت استفاده در سرویس های حمل و نقل، در بسیاری
از کشورهای دنیا بنزین و گازوئیل بوده است. اتومبیل هایی که سوخت بنزین
یا گازوئیل مصرف می کنند موجب انتشار مواد مضر و آلاینده با ترکیبات
شیمیایی پیچیده می شوند. با آنکه تمهیدات مختلف جهت کاهش آلودگی اعم از
برنامه های معاینه فنی خودورها یا نصب سیستم های کنترل انتشار آلاینده در
اگزوز خودروها در کشورهای پیشرفته بکار گرفته شده، لیکن این برنامه ها در
شهرهای بزرگ مسئله تولید اوزون و سایر آلاینده ها را به حد کافی کاهش نداده
است. وقتی سوختهای فسیلی با ترکیب هیدروکربورهای مختلف بطور
کامل می سوزد یعنی با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود، تولید دی اکسید
کربن و آب می کند. حال اگر عمل سوختن کامل نباشد، بجای مقداری از دی اکسید
کربن (CO2) منواکسید کربن CO)) تولید می شود که ماده ای بسیار سمی و
خطرناک است. همچنین
برخی از اتمهای کربن موجود در ترکیبات سوخت به صورت نسوخته و ذرات جامد
کربن روی هم انباشته شده، همراه هیدروکربورهای نسوخته از اگزوز اتومبیل ها
به صورت دوده خارج می شود. هیدروکربورهای نسوخته نیز به مراه
مقادیری از سوخت که پیش از ورود به موتور تبخیر شده و به هوا منتشر می
شود در مجاورت نور خورشید با ترکیبات اکسیدهای نیتروژن حاصل از عمل احتراق
در موتور، ترکیب شده و تولید اوزون می کند. اوزون اگرچه در لایه
استراتوسفر مانع از عبور نور ماورای بنفش و رسیدن آن به سمت زمین می شود
لیکن در سطح زمین از مهمترین عوامل ایجاد مه دودشیمیایی و تولید
کننده مواد سمی مضر برای سلامتی انسان محسوب می گردد. در این راستا،
سوختهای پاک دارای خواص فیزیکی و شیمیایی ذاتی هستند که آنها را پاک تر از
بنزین با ساختار و ترکیبات فعلی در عمل احتراق می نماید.