مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

پایان نامه بررسی اصول پرورش کرم ابریشم

پروژه بررسی اصول پرورش کرم ابریشم

مقدمه

گونه اهلی کرم ابریشم که پرورش آن از آغاز تا به امروز متداول بوده و تقریباً در چهار هزار و ششصد سال پیش به طور اتفاقی توسط ملکه چین (سی لینگ شی) در هنگام قدم زدن در جنگلی با پیدا کردن پیله ای از روی درخت توت و تنیدن تارهای آن به دور انگشت خود کشف و بدین ترتیب رازی از طبیعت آشکار گردید.

در حقیقت این پدیده اتفاقی به تدریج پایه گذار صنعت پرورش و تهیه ابریشم در جهان شده و بعدها این شاهزاده خانم در تاریخ به الهه ابریشم، ملقب گردید. تا مدتها پس از کشف ابریشم راز تهیه آن در انحصار چین بود امپراطوران چین در طی قرون متمادی همواره سعی کردند تا اسرار تهیه آن را از جهانیان پنهان دارند، حتی حکومت چین برای کسانی که می خواستند راز تهیه ابریشم را به خارج از کشور انتقال دهند مجازات مرگ تعیین کرده بودند. با وجود این سختگیریها تا نیم قرن، چین تنها کشور تولید کننده ابریشم در جهان بود.

استقبال وسیع و همه جانبه مردم دنیا از ابریشم و سود آوری تجارت این کالا آن چنان مورد توجه واقع گردید که برای تجارت آن جاده ای ساخته شد که یازده هزار کیلومتر طول داشت و شهر هسیان چین را به رم شرقی متصل می کرد. این جاده از ترکستان سمرقند گذشته و به مرزهای ایران می رسید و پس از عبور از طوس، دامغان، گرگان و ری به قزوین و از آنجا به شعباتی متصل می شد که شاخه ای از آن به ترکیه و بعد به اروپا متصل می گشت. در ضمن برای اینکه کاروان های حامل ابریشم به سلامت مسیر تا اروپا را طی نمایند مرتباً بین ایران و چین نمایندگانی در رفت و آمد بودند.

در تمام این مدت سختگیری های امپراطوران چین، به منظور حفظ انحصار تهیه ابریشم زیادتر می شد و هر روز مقررات سخت تری وضع می کردند با وجود چنین سیاست وحشت و استتاری، نوشته اند به سال 419 میلادی شاهزاده خانم دیگری از چین که به ازدواج فرمانروای کشور ترکستان در آمده بود، برای نشان دادن درجه محبت و فداکاری خود با استقبال از مرگ چندین عدد تخم نوغان را در لابلای موهای خود پنهان و به عنوان هدیه ای در ترکستان تقدیم همسرش کرد.

و بدین ترتیب تهیه ابریشم از انحصار چین خارج گردید.

در حال حاضر با گذشت قرن ها هنوز چین بزرگترین تولید کننده ابریشم در جهان است.

هندوستان دو مین کشور تولید کننده ابریشم بوده و ژاپن سومین کشور تولید کننده ابریشم و شوروی سابق مقام بعدی را در جهان دارا بوده است.

اطلاعات فایل

  • فرمت: zip
  • حجم: 0.19 مگابایت
  • شماره ثبت: 505

دانلود فایل

مقالات مشابه

کرم ابریشم-2038
اطلاعات فایل نویسنده: مهدی رضایی دسته بندی: پاورپوینت قیمت: 4100 تومانفرمت:پاورپوینت تعداد اسلاید : 42 کرم ابریشم یا کرم پیله نوزاد پروانه است از آن جهت اهمیت دارد که از آن ابریشم تهیه می شود. رشد کرم های ابریشم بسیار گرسنه هستند.آنها در تمام روز و شب از برگ های توت سفید تغذیه می کنند.از تخم درآمدن کرم های ابریشم ۱۰ روز طول می کشد.زمانی که رنگ سرش به تیرگی گرایید بدان معنی است که زمان آنست که پوست اندازی کنند.پس از طی ۴ مرحله پوست اندازی بدن آنها به آرامی زردتر می شود و پوست بدن مستحکم تر ...
طرح توجیهی فنی، مالی و اقتصادی پرورش کرم ابریشم
موضوع طرح: پرورش کرم ابریشم ظرفیت: 400 جعبه در یک دوره محل اجرای طرح: قابل اجرا در استانهای نیمه شمالی و مناطق مرکزی کشور سرمایه گذاری کل: 3/912 میلیون ریال سهم آورده متقاضی: 3/92 میلیون ریال سهم تسهیلات: 820 میلیون ریال دوره بازگشت سرمایه: 17 ماه میزان اشتغال زایی: 8 نفر مقدمه نوغانداری به منظور تولید پیله، مادر یکی از قدیمی ترین صنایع جهان یعنی صنعت نساجی است که طی آن برگ درخت توت به نخ ابریشم تبدیل شده و ارزش افزوده سرشاری پدید می آورد. ابریشم رشته ای است نازک، بلند، سبک، نرم، جاذب الرطوبه، رنگ پذیر، مقاوم ...
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد