مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

پایان نامه مدیریت منابع انسانی

پروژه مدیریت منابع انسانی

  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
  • عنوان کامل: بررسی مدیریت منابع انسانی
  • دسته: مدیریت
  • فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
  • تعداد صفحات پروژه: 91

مقدمه

مدیریت منابع انسانى را «شناسایى، انتخاب، استخدام، تربیت و پرورش نیروى انسانى به منظور دست‏یابى به اهداف سازمان» تعریف کرده ‏اند. منظور از منابع انسانى، همه افرادى است که در ادارات و سازمان‏هاى دولتى، اعم از کشورى و لشکرى، مؤسسات غیردولتى بازرگانى و صنعتى، مدارس و دانشگاه‏ها، روستاها و دیگر فعالیت‏هاى مؤثر در تولید ملى اشتغال دارند. هدف اساسى اداره امور استخدامى (نام دیگر مدیریت منابع انسانى) حصول نتایج مطلوب از تلاش‏هاى جمعى افراد است. از این رو، مسؤولان اداره امور استخدامى موظفند در سازمان‏ها محیط و شرایط مناسبى به ‏وجود آورند تا کارکنان با میل و رغبت و خاطرى آسوده از بیم و اضطراب، کوشش‏هاى خویش را در جهت نیل به هدف‏هاى مشترک معطوف سازند. بدون تردید، توفیق در انجام این مهم، مستلزم به کار بستن اصول و روش‏هاى مدیریت منابع انسانى است.

وظیفه این مدیریت، رعایت نظام شایستگى، در استخدام، پرورش و حفظ نیروى کار شایسته است که با حداکثر کارآیى و صرفه ‏جویى، هدف‏هاى سازمان را تحقق بخشد. آنانى که به گونه‏ اى با اداره امور استخدامى سر و کار دارند، موظفند در همه روابط و تصمیمات کارگزینى، هیچ‏گاه شأن و مقام انسانى را از خاطر دور ندارند، در همه اعمال و افعال خویش از اصل جامعیت و توجه به منافع عموم پیروى کنند، از هرگونه تبعیض دورى جسته و مسؤولیت‏ها و وظایف و نیز اختیارات را بدون در نظر گرفتن منافع شخصى به کار گیرند. با وجود اهمیت آشکار مدیریت منابع انسانى، همواره ابهامات و سوء تعبیرهایى در باره ماهیت واقعى، نقش و وظیفه واقعى آن وجود داشته است و یکى از علت‏هاى این امر، جدید بودن این وظیفه، نسبت به دیگر وظایف در سازمان است؛ زیرا تا چندى پیش، نیازى به جداکردن آن احساس نمیشد و جزو وظایف عمومى مدیریت به شمار میرفت.

علت دوم و مهم‏تر این که انسان موجودى زنده است که قادر به تفکر، قضاوت و تصمیم‏گیرى است. او ماده‏اى بیجان نیست که به راحتى در دست دیگران شکل گیرد. بدین رو، خواسته‏ ها، اهداف و آمال نیروهاى شاغل، همیشه موافق یا هم‏سو با اهداف سازمان نیست. مقاومت کارکنان در برابر تصمیم‏هایى که درباره آنان گرفته می شود، منشأ دشوارى ‏ها و تنش‏هایى است که در امر اداره و کنترل انسان‏ها وجود دارد. به همین علت، دانشمندان علوم انسانى هرگز نتوانسته ‏اند واکنش‏ها و رفتارهاى انسان را طبق الگوى خاصى به طور دقیق پیش‏بینى کنند.

فهرست مطالب

بخش اول‏: ماهیت مدیریت منابع انسانی

عوامل مهم گسترش نقش مدیریت منابع انسانی

وظایف مدیریت منابع انسانی

نقش مدیریت منابع انسانى در سوددهى سازمان‏

بخش دوّم‏: تاریخچه پیدایش مدیریت‏ منابع انسانی

نهضت کارگری

متخصصان امور نیروى انسانی

مکتب روابط انسانى(1923 م.)

روان‏شناسى صنعتى (1913 م.)

عوامل مؤثر در شکل‏گیرى مدیریت منابع انسانى

وظایف مدیریت چیست؟

بخش سوّم‏: وظایف مدیریت

فصل دوّم سازماندهى

سازماندهى چیست؟

فرآیند سازماندهی

ساختار سازمانی

اهداف ساختار سازمانی

ساختار رسمى و غیررسمى

اصول ساختار حکومتى رسول خدا(ص)

1. مرکزیت مسجد براى حکومت

نمودار سازمانی

تقسیم کار

واحدسازی

سلسله مراتب‏

رابطه حیطه نظارت با درجه عدم تمرکز

سازمان باید بلند باشد یا مسطح؟

زنجیره فرماندهی

وحدت فرماندهى از دیدگاه قرآن‏

هماهنگی

هماهنگى در مدیریت رحمانی

اختیار

قدرت چیست؟

تفاوت قدرت و اختیار

منشأ اختیار

منشأ اختیار در قرآن‏

واگذارى (تفویض) اختیار

اصول تفویض اختیار

مزایاى تفویض اختیار

موانع واگذارى اختیار

تحلیل قرآنى سازماندهی

سازماندهى حضرت سلیمان(ع)

اصول سازماندهى در حکومت رسول خدا(ص)

تمرکز و عدم تمرکز اختیار

مزایاى تمرکز

مزایاى عدم تمرکز

تمرکز یا عدم تمرکز در مدیریت رحمانى

منابع و مأخذ

اطلاعات فایل

  • فرمت: zip
  • حجم: 0.07 مگابایت
  • شماره ثبت: 505

دانلود فایل

مقالات مشابه

بررسی مدیریت منابع انسانی در شرکت جهان گستران نواندیش
عنوان: بررسی مدیریت منابع انسانی در شرکت جهان گستران نواندیش فرمت (word) (قابل ویرایش) تعداد صفحات: 25 در این فایل تحقیق بررسی مدیریت منابع انسانی در شرکت جهان گستران نواندیش مورد پژوهش قرار گرفته است. در زیر به مختصری از عناوین و چکیده و آنچه شما در این تحقیق دریافت می کنید اشاره شده است: فهرست مطالب فصل اول تاریخچه شرکت معرفی محصولات فصل دوم مدیریت منابع انسانی در سازمانها مقدمه تعریف وظایف مدیریت منابع انسانی ویژگی های مدیریت منابع انسانی سیستم اطلاعات منابع انسانی تاریخچه منابع انسانی ومالی برنامه ریزی میان مدت عرضه نیروی انسانی معیارهای گروه کار ...
دانلود پاورپوینت مدیریت منابع انسانی(دامنه فعالیت و کاربردهای آن)-1719
اطلاعات فایل نویسنده: رضا احمدی دسته بندی: پاورپوینت قیمت: 4000 توماندانلود پاورپوینت مدیریت منابع انسانی(دامنه فعالیت و کاربردهای آن) دسته: مدیریت(مدیریت منابع انسانی) فرمت: پاورپوینت تعداد اسلاید: 30 اسلاید این فایل شامل 30 اسلاید در زمینه مدیریت منابع انسانی (دامنه فعالیت و کاریردهای آن) بوده و شامل بخشهای زیر می باشد: دامنه فعالیت مدیریت منابع انسانی مدیزیت منابع انسانی چیست چرا برای همه مدیران ، مدیریت منابع انسانی از اهمیت ویژهای برخوردار است صف و ستاد در مدیریت منابع انسانی اختیارات صف وستاد مسئولیت های مدیر صفی ( به عنوان مدیر منابع انسانی ) دایره منابع انسانی و مسئولیت ...
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد