مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

زمینه شکل گیری خواست اجتماعی چیست؟

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

مقدمه
اندیشمندان فارغ از هرگونه ملیت، انسانها را از دیدگاه اجتماعی بودن به 3 دسته عمده تقسیم می کنند. این تقسیم بندی بر اساس تجربیات، آزمایشها و مطالعات انجام شده طی سالهای متمادی انجام شده است که نشان می دهد انسان در بسیاری از موارد تغییر چندانی نخواهد کرد. برخی از فلاسفه انسان را مدنی بالطبع می دانند یعنی بر این باورند که انسان ذاتی و بنیادی گرایش به اجتماعی بودن دارد. این دسته از اندیشمندان زندگی اجتماعی را یک نیاز برای انسانها دانسته و ادامه حیات جامعه را به تعامل دو طرفه میان افراد می دانند. ارسطو عقیده دارد انسان یک حیوان اجتماعی و سیاسی است و تعلق او به اجتماع و دولت جزو طبیعت اوست. وی اشاره می کند که اجتماعات بشری اشکال مختلف دارد؛ مثل خانواده، گروه سربازان، هیئت ملاحان، اجتماعات مذهبی. مقصود این اجتماعات این است که افراد به یکدیگر یاری نمایند تا نیازهای هم را به آسانی برطرف سازند. وی معتقد است کسی که نتواند در جامعه زندگی کند خارج از انسانیت بوده جزء حیوانات یا فرشته است.
ادامه مطلب ...

راهکارهای بهبود رضایتمندی کارکنان (مقاله مدیریت)

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

چکیده
بدون تردید، اهمیت تجربه کاری و چگونگی تاثیر آن بر نگرش ها و ارزش های مربوط به کار موضوعی است که همواره مورد توجه روزافزون دانشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی و علوم رفتاری بوده است. موفقیت سازمان ها و محیط های کاری بستگی کامل به استفاده کارآمد از منابع نیروی انسانی بر پایه علوم رفتاری دارد و این چالشی است که به گونه فزاینده سرپرستان، مدیران و دست اندر کاران امور کار و سازمان را به خود مشغول داشته است. برای رویارویی با این چالش، شناخت هر چه بیشتر و جامع تر مفاهیم و سازه های مربوط به نیروی انسانی، ابزارهای خاص و در نهایت مهارت استفاده از این ابزارها امری ضروری است. یکی از عمده ترین و شاید جنجال برانگیزترین مفاهیمی که از یک سو تلاشهای نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته و از دگر سو در تمامی سطوح مدیریت و منابع انسانی سازمانها اهمیت زیادی پیدا کرده، رضایت شغلی است. شرکت .G.P.I با توجه به اهمیتی که به این موضوع چالش برانگیز داده ضمن توجه به روند تجزیه و تحلیل مدیریتی نیروی انسانی پرسشنامه ای را برای این موضوع استخراج و مورد استفاه قرار داده است. مشکل اساسی در اینجا است که نمی توان پرسشنامه را تحلیل و سپس نتیجه گیری و پیشنهادی برای بهبود یا ارتقاء رضایت شغلی ارائه داد. بنابراین، می بایست با استفاده از مبانی و نظریه های علمی و ذکر دلایل مناسب، نظریه هائی را به این پرسشنامه مربوط و نظریه هائی را رد نمود. بنابراین مهمترین فرآیند این تحقیق، مطالعه دقیق پرسشنامه و ایجاد ارتباط آن با یکی از نظریه های علمی بوده که از این طریق ابزار مناسبی انتخاب و تجزیه و تحلیل گردند. پس از بررسی دقیق بر روی نظریه ها، نظریه مورد قبول و انطباقی، نظریه سلسله نیازهای مازلو از نظریه های ریز مدل و نظریه دوعاملی هرزبرگ از نظریه های درشت مدل تعیین شد. بخش اولیه پرسشنامه که شناسنامه تحلیل بوده، بررسی گردید. متن پرسشنامه که 53 سوال را در بر داشت و از طیف سه مرحله ای برای پاسخ استفاده نموده بود، از طریق یک منحنی نرمال به طبقه های نیازهای مازلو تقسیم بندی گردید و بخش تشریحی پرسشنامه نیز که عوامل سازمانی را مورد بررسی قرار می داد، طبق نظریه هرزبرگ تحلیل گردید. پس از تحلیل پنج مرحله ای پرسشنامه و شناخت دقیق از جامعه آماری، سه عامل فیزیولوژیکی، عزت نفس و خودشکوفائی به عنوان عوامل قابل بهبود شناسایی گردید که در انتها عامل عزت نفس با دلایل علمی-کاربردی و منطبق بر شناسنامه تحقیق، جهت ارائه راهکارهای بهبود انتخاب گردید. نتیجه تحقیق تبدیل به دو جدول شده و پیش بینی اثرات بهبود نیز بررسی گردید. اثرات بهبود در قالب یک نمودار مقایسه ای استخراج گردید. جدول اول مربوط به راهکارهای پیشنهادی و جدول دوم مربوط به طبقات کارکنانی که می بایست راهکارهای پیشنهادی جهت آنان انجام گیرد. جهت ارزیابی و بهبود مستمر و ادامه تحقیقات بعدی در راستای ایجاد رضایتمندی کارکنان، ماهیت پرسشنامه نیز کاملا بررسی و پرسشنامه جدیدی نیز براساس یک منحنی نرمال جدید پیشنهاد گردید.
ادامه مطلب ...

رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی چیست؟ (پایان نامه رشته علوم تربیتی روانشناختی)

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

مقدمه
در طول سده های گذشته دیدگاه فلاسفه و شاعران موید این اصل بوده است که انسان نیاز دارد خود را خوب و منطقی و اخلاقی جلوه دهد در صدسال گذشته نیز بسیاری از روانشناسان پذیرفته اند که انسان دارای عزت نفس می باشد برای انسان هیچ حکم ارزشی مهم تر از داوری او در مورد عزت نفس خویشتن نیست. ارزشیابی شخص از خویشتن قطعی ترین عامل در رشد روانی او می باشد این ارزشیابی به صورت احساسی است که انتزاع و شناسا یی ان دشوار است زیرا پیوسته تجربه می شود و جزئی از هر احساس و دخیل در هر واکنش احساساتی انسان است بنابراین این تصور که یک فرد از خویشتن دارد به طور ضمنی در همه واکنش های ارزشی تجلی می شود. از سویی دیگر عملکرد تحصیل و یا موفقیت افراد در مورد تحصیل و عوامل و شرایط و امکانات ومقتضیات ان از جمله موضوعات مورد علاقه و جالب توجه روانشناسان و صاحب نضران علوم تربیتی می باشدبه نظر می رسد پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دارای یک رابطه متقابل می باشد یعنی از طرفی داشتن عزت نفس موجب پیشرفت تحصیلی می شود زیرا که خودباوری و تلقی مثبت از خویشتن در یادگیری و ایجاد نگرش برای تحصیل اثر می گذارد و موجب پیشرفت تحصیلی می شود از طرف دیگر موفقیت تحصیلی و رسیدن به مدارج بالا در کار اموزش موجب ارتقای عزت نفس می شود.

فهرست

مقدمه

سؤالات و فرضیه ها

مبانی نظری

روش شناسی

ابزارها

تجزیه و تحلیل داده ها

محدودیت ها

منابع
ادامه مطلب ...

گزارش کارآموزی نرم افزار (برنامه نویسی در نرم افزار مکس کیوکس)

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

مقدمه
در دنیای امروز مشکل تولیدات و خدمات مشکل عمده ای است که هیچ جامعه ای را برکنار از ان نمی بیند. جوامع مختلف هر کدام با مشکل نمایش خدمات و تولیدات برای بقای خود در گیرند و تلاش انها بر ان است که با توجه شرایط و امکانات موجود، خدمات و تولیدات را در حد مطلوب فراهم اوردند. خدمات بانکی، خدمات رفاهی و درمانی، … قسمتی از سیاهه بی انتها خدمات و تولیدات در جوامع امروزی است. بدین ترتیب به سادگی می توان دریافت که اطلاع رسانی برای نمایش هر چه بهتر خدمات و تولیدات از ضرورت های هر جامعه ای بشمار می اید. اطلاع رسانی و سازماندهی بخش ها که هدف ان هماهنگ کردن بخش های مختلف برای نمایش خدمات بهتر به بهترین شکل ممکن از اهداف مورد نظر خواهد بود. کوشش در این است که از منابع موجود نهایت استفاده به عمل آید و از اتلاف وقت و امکانات تا حد ممکن پرهیز شود. اطلاع رسانی و سازماندهی افراد عنوان کلی است که در یک مؤسسه یا در یک سازمان برای تمام افراد ارائه می شود. تا هر چه بهتر بتوان از خدمات ارائه شده به نحو احسن استفاده نمود. گر چه ابزار اطلاع رسانی و کیوسک های اطلاع رسانی یک پدیده جدید در دنیای کامپیوتر است اما می توان با نگاهی به تاریخ زندگی ملل و اقوام مختلف دریافت که اطلاع رسانی به افراد از دوران کهن در بین اقوام مختلف وجود داشته است. وجود نظم و ترتیب و جلوگیری از ازدحام و استفاده بهینه از وقت همگی نشان دهنده وجود اگاهی و شناخت افراد در هر سازمان و ارگان دولتی به خصوص می باشد. به منظور شناخت بهتر عملیات هر سازمان و اگاهی از چگونگی ارتباط عوامل و اجزایی که در شکل دادن به عملیات مؤثرند نگرش سیستمی شیوه ای مؤثر و کار امدی است. به مدد نگرش سیستمی برنامه نویسی قادر می شود تا اجزاء مؤثر در عملیات را بشناسد. برای روشن شدن موضوع لازم است ابتدا تعریف ساده ای از سیستم و محیط سازمان وارگانی به گونه متفاوت تعریف شده است اما در تعریف ساده ای از سیستم می توان آن را مجموعه از اجزاء و عوامل مربوط به هم که دارای هدفی کلی می باشند تعریف کرد. هر سازمانی دارای مرزبندی مشخصی است که ان را از سایر سیستم سازمان ها قابل تمایز می دهد و در همان حال هر سازمانی قسمتی از یک سازمان بزرگتر به شمار می آید که با ان در ارتباط است. مجموعه اجزا در هر سازمان و ارگان با همدر ارتباط و تعامل بوده و ترکیب اجزاء در قالب سازمانی در می آید.
ادامه مطلب ...

معرفی شرکت آبسال (تولیدکننده لوازم خانگی)

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

مقدمه
صنعت لوازم خانگی یکی از بزرگترین و پرقدمت ترین زیرشاخه صنایع می باشد. این صنعت با پیدایش زندگی شهرنشینی به وجود آمد و با رشد و توسعه شهرها و فرهنگ شهر نشینی نیز توسعه یافت. به عبارت دیگر این صنعت مانند اکثر صنایع در رفاه و آسایش و همچنین بهتر زیستن بشر به طور مستقیم نقش دارد. در ایران نیز صنعت لوازم خانگی بعد از گذشت چندین سال از ورود این محصولات به کشورمان، به صورت کارخانه های مونتاژ به وجود آمد. با سعی و تلاش چندین ساله این شرکتها به خودکفایی رسیدند و به تولید زیر مونتاژها پرداختند تا امروز که اکثر شرکتهای تولید لوازم خانگی در کشورمان کوچک و کسب تجربه و دانش فنی لازم پا به عرصه تولید لوازم خانگی گذاشتند. از جمله این شرکت ها شرکت آبسال است که در سال 1335 با نام «شرکت سهامی لعاب ایران» تاسیس گردید و شروع به تولید محصولات لعابی نظیر بشقاب و کاسه و قوری لعابی نمود. تولید این محصولات تا سال 1343 ادامه یافت و به دنبال طرح توسعه کارخانه و تغییر ساخت تولید ظروف آشپزخانه، از این سال به بعد با تولید اجاق گاز رومیزی و سپس اجاز گاز فردار در زمینه لوازم خانگی به رقابت با دیگر شرکتهای داخلی تولید کننده پرداخت. پس از آن اضافه شدن ظرفیت تولید و اجرا طرحهای توسعه، هر ساله بر تنوع محصولات کارخانه افزوده شد و با تولید محصولاتی نظیر بخاری گاز سوز، آبگرمکنهای گازی، اجاق گاز، کولر آبی و بخاری های نفتی دودکش دار و تشعشتی مادون قرمز و درسالهای اخیر با تولید ماشینهای لباسشویی و کولر پرتابل تمام پلاستیکی در زمره بهترین و معتبرترین شرکتهای تولیدی لوازم خانگی ایران قرار گرفت.
ادامه مطلب ...

اختلال یادگیریی درس املا (مقاله روانشناسی علوم تربیتی)

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

مقدمه
با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری برخی از ناتوانایی ها که تبدیل به توانایی کامل نمی شود را می توان به اصلاح اختلالات یادگیری به کار برد این گونه افراد ممکن ممکن است از نظر هوشی در حد متوسط یا بالا باشند. اما به دلایلی از جمله اشکلاتی که در برخی از فرایند های روانی پایه (ادراک دیداری – شنیداری – زبان شفاهی و کتبی) وجود دارد بین میزان پیشرفت تحصیلی و توانایی ایشان تفاوت زیادی به وجود آمده باشد. تا آنجا ئیکه نمی توانید کتابهای درسی علوم – ریاضی و ... را بخواند؛ در نتیجه با مشکلاتی رو به رو می شوند و متاسفانه به بسیاری از این دانش آموزان بر چسب کودن – کم ذهن – عقب مانده و امثال آن زده شده می شوند که نه تنها مشکل این دانش آموزان را برطرف نمی کند بلکه موجب یاس و دلمردگی و سرخوردگی و از بین رفتن علاقه در دانش آموزان می گردد. برای آنکه تمرین های پیشنهادی تاثیر بسیار زیادی را در حل مشکل دانش آموزان داشته باشد باید از طریق (تشویق آنچه می دانند نه تنبیه آنچه نمی داند) در ایشان ایجاد انگیزه کنیم تابا رغبتبه انجام این تکا لیف و تمرینها بپر دازد. امید است با کمک هم وبا استفاده از روشهای پیشنهادی که در ذیل گرد آوری شده بتوانیم بخشی از مشکلات آمو زشی این گروه را برطرف بسازیم. همچنین تمرین های مؤثر در رابطه با یادگیری و تقویت املا دانش آموزان در شماره بعدی آورده خواهد شد.
ادامه مطلب ...

رابطه میان خلاقیت و جنسیت چیست؟ (مقاله روانشناسی)

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

مقدمه
هدف نخستین هر انسانی توانایی بخشیدن به خرد و اندیشه است. نعمت آموزش و پرورش پذیری در بهینه سازی انسان و سازندگی تن و روان تموج آن دو آدمی را به خداوند که سرچشمه خرد و اندیشه و نظام آفرین هستی است پیوند می دهد. آموزش و پرورش کارسازترین و نیرومندترین ابزار انسان است. آفریننده جان و خرد بدو توان آموختن بخشید که تا با علم و عمل در راه سازندگی قیام کنند. زندگی بدون آفرینندگی خاموش و به گورستان ماننده است. واژه خلاقیت مترادف با ابداع، توانایی پیش بینی و ایجاد ایده است. می خواهیم رابطه بین خلاقیت و جنسیت را مورد مکالمه و بررسی قرار دهیم و اما مطلبی که این رابطه از اهمیت خاصی برخوردار نموده. نقش جنسیت ر تفکر خلاق است و اینکه جنسیت آدمی در میزان خلاقیت او موثر است یا خیر. در مسئله خلاقیت علاوه بر عامل هوش و جنسیت، مسئله شخصیت و فرهنگ اجتماعی و خانوادگی افراد را هم بایستی مدنظر قرار داده و اهمیت زیادی برای آن قائل شد، چرا که بسیاری از استعدادهای خلاق به صورت بالقوه باقی می ماند و اجازه بروز به آن داده نمی شود که این مسئله ناشی از همان فرهنگ خانوادگی و اجتماعی است. نتیجه تحقیق نشان داد که میزان خلاقیت در پسران نوجوان بیشتر از دختران نیست، به عبارت دیگر رابطه معنی داری میان میزان خلاقیت و جنسیت مشاهده نمی شود.
ادامه مطلب ...

قاطعیت و پرخاشگری دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار

فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش

فهرست
مقدمه
روانشناسی ورزشی
مفهوم روانشناسی ورزش
مهارت های روانی
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
آیا ورزش می تواند چنین محیطی را فراهم سازد؟
ضرورت و اهمیت تحقیق
هدف های پژوهش
فرضیه های تحقیق
یافته های اضافی پژوهش
پیش فرض های تحقیق
متغیرهای پژوهش
متغیرهای غیر قابل کنترل
تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق
فصل دوم
زیر بنای نظری پژوهش
پیش فرضهای بنیادی درمان مبتنی بر آموزش ابراز وجود
شخصیت
کاربردها و فواید آموزش ابراز وجود
عوامل مؤثر بر افزایش افراد فاقد ابراز وجود در ایران
عدم وجود امکانات خود مطرح شدن
بررسی روابط اجتماعی
ارتباط های اجتماعی سالم
ارتباط اجتماعی ناسالم
خصوصیات رفتاری افراد پرخاشگر و سلطه جو در ارتباط های اجتماعی
خصوصیات رفتاری افراد منفعل در ارتباط های اجتماعی
ارتباط کلامی در افراد منفعل
خصوصیات رفتاری افراد منفعل – پرخاشگر در ارتباط های اجتماعی
ورزش و رشد شخصیت
کارکرد ورزش در زندگی اجتماعی جوانان
ورزش و پیوستگی اجتماعی
پیامدهای روانشناختی ورزش
اهمیت ورزش در اصلاح جوامع و رفع محرومیت های اجتماعی
کاربرد ملاک های سنجیده شده ابراز وجود در ورزش
ابراز وجود
امتناع از درخواست (قدرت نه گفتن) 
ادامه مطلب ...