فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
مقدمهمدیریت در مفهوم کلی و عام آن به شکل ها و با دیدگاههای متفاوت تعریف شده است. همه اندیشمندان مدیریت در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن این است که مدیریت عامل رسیدن به اهداف سازمان می باشد. استونر “stoner” می گوید فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل کوشش های اعضای سازمان و استفاده از تمام منابع سازمان برای دست یابی به اهداف معین سازمانی است. بیشترین تأکید این تعریف بر وظایف اصلی مدیریت و استفاده از همه منابع و امکانات برای رسیدن به هدف های سازمانی می باشد.
فلیپو «Flippo» مدیریت را هماهنگی همه منابع از طریق فراگردهای برنامه ریزی و کنترل عملیات سازمان به طوری که هدف ها را بتوان بطور موثر و صرفه جویانه حاصل نمود تعریف می کند. در این تعریف مدیریت جریانی مجموعه ای است که مهم ترین کار او هماهنگی، برنامه ریزی و کنترل است اساسی ترین نکته در تعریف فوق اصطلاحات موثر و صرفه جویانه است. موثر بودن کار مدیر یعنی دست یافتن به هدف ها و آنچه سازمان می بایست به آن برسد. مفهوم صرفه جویانه به معنی استفاده مناسب، بجا و
اقتصادی از امکانات و منابع موجود در سازمان است. مدیر باید در ظرف زمان و مکان و رعایت عمر و انرژی مصرف شده از منابع استفاده بهینه کند صرفه جویانه یعنی این که برآیند نتایج بدست آمده بطور قایل ملاحظه ای از برآیند منابع، نیروها، امکانات، انرژی و زمان صرف شده بیشتر باشد.
فهرست مطالب1- تشخیص مفاهیم 3
1-1- مدیریت، مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها 3
1-2- انواع سبکهای مدیریتی 6
1-3- آموزش و انواع آن 9
1-4- سیستم، انواع و کارکردهای آن (نگرش سیستمی در مدیریت آموزشی) 11
1-5- سازمان، انواع و کارکردهای آن (نظریه های سازمان مدیریت) 15
2- برنامه ریزی، نظارت بر اجرای برنامه ها 19
2-1- برنامه ریزی آموزشی و نظارت بر اجرای آن برنامه ها 19
2-2- فرآیند برنامه ریزی آموزشی 20
2-3- اصول تدوین اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی 21
2-4- اصولا تحلیل محتوای دوره آموزشی 23
2-5- ویژگیهای اساسی آموزش پودمانی 23
3- ارزشیابی از دوره های آموزشی 27
3-1- مفهوم ارزشیابی آموزشی و روشهای آن 27
3-2- اصول ارشیابی جامع و فراگیر 28
3-3- اصول ارزشیابی از اثر بخشی آموزشی 30
4- نحوه تهیه گزارش های مورد نیاز یک آموزشگاه 37
4-1- پایه های اساسی و مقررات مکاتبات اداری 37
5- برقراری روابط انسانی و اصول ارتباطات 39
5-1- اصول برقراری روابط انسانی 39
5-2- مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهنده آن 40
5-3- عوامل مؤثر ارتباطی و سدها و موانع ارتباط 42
5-4- اصول
روانشناسی عمومی 45
5-5- اصول جامعه شناسی عمومی 48
6- نظارت بر امور مالی آموزشگاه 51
6-1- هدف اصلی
حسابداری و مفهوم معادله اصل آن 51
6-2- مفاهیم و اصطلاحات
حسابداری (دارایی ها و بدهی ها) 54
6-3- اصول عمومی
حسابداری 57
6-4- ثبت معاملات حساب ها (شناخت دفاتر مالی قانونی و دفاتر کمکی
حسابداری) 59
6-5- انواع گزارشهای
حسابداری (تراز آزمایشی، ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت حساب) 65
7- تهیه محتوای مربوط به خلاقیت و نوآوریهای مدیر 81
7-1- خلاقیت، نوآوری و فنون آنها 81
7-2- شیوه های تفکر خلاق 86
7-3- موانع خلاقیت و نوآوری در سازمانها 90
8- نحوه پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار 93
8-1- حوادث شغلی و علل بروز آنها و بهداشت محیط کار 93
8-2- اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار 104
8-3- عوارض جانبی و اصول کمکهای اولیه 108
8-4- آتش سوزی و اصول انجام آتش نشانی 113
8-5- آسیب های الکتریکی 116
8-6- اقدامات در وضعیت های اورژانس 119