مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

تحقیق رشته دندانپزشکی: استراتژی کلینیکی زیبایی شناختی ترمیم دندان قدامی

عنوان انگلیسی مقاله: Clinical strategies for esthetic excellence in anterior tooth restorations: understanding color and composite resin selection
عنوان فارسی مقاله: استراتژی های کلینیکی برای زیبایی شناختی ترمیم دندان های قدامی: اصول انتخاب رنگ و رزین کامپوزیت
طبقه بندی: دندانپزشکی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 3
_______________________________________
چکیده
ترمیم رزین کامپوزیت مستقیم با تامین زیبایی و جلب رضایت بیمار به یک روش متداول برای ترمیم دندان های قدامی تبدیل شده است. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش نسبت به خواص نوری بافت دندان، ساخت کامپوزیت رزین های جدید با خواص مکانیکی و اپتیکال مطلوب فراهم شده است. در نتیجه این پیشرفت ها، انجام ترمیم های زیبایی در نواحی جلویی دهان امکان پذیر می باشد. با بهبود درمان های محافظه کارانه و ابداع تکنیکهای جدید می توان دندان های قدامی دچار پوسیدگی و شکستگی را به نحوی که نمای طبیعی دندان حفظ گردد، ترمیم نمود. در این مقاله اصول هنری و علمی انتخاب رنگ و نوع رزین کامپوزیت جهت ترمیم های قدامی توضیح داده شده است.

کلیدواژه: انواع مواد دندانی، ترمیم دندان با کامپوزیت، کامپوزیت های دندانی، تکنیکهای کلینیکی انتخاب رنگ، ترمیم شکستگی دندان، ترمیم دندان های شکسته، ترمیم های همرنگ دندان، دندانپزشکی زیبایی ترمیمی
ادامه مطلب ...

پروژه صنایع غذایی: تشکیل کارسینوژنیک متیل ایمیدازول در سیستم مدل کارامل

عنوان انگلیسی مقاله: Formation of carcinogenic 4 (5) -methylimidazole in caramel model systems: A role of sulphite
عنوان فارسی مقاله: تشکیل کارسینوژنیک متیل ایمیدازول در سیستم های مدل کارامل: نقش سولفیت
طبقه بندی: صنایع غذایی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 8
_______________________________________
چکیده
سیستم های مدل کارامل آبی متشکل از سولفیت//NH3 دی گلوکز بوده که در دمای 100 درجه سنتیگراد به مدت 2 ساعت گرم شدند و مقادیر کارسینوژنیک 4 (5) متیل ایمیدازول شکل گرفته، شناسایی شدند. بازه میزان شکل گرفته از 7. 0 تا 155. 0 ppm بود. سیستمی با 0. 1 M سولفیت منجر به تولید بیشترین مقدار 4-Ml شد، که 54% بیشتر از مقدار تولید شده از سیستم بدون سولفیت بود. زمانیکه مقدار سولفیت بیش از 0. 1 M افزایش یافت، میزان 4-Ml کاهش یافت. بیشترین کاهش با 0. 2 M سولفیت تا 68% در مقایسه با 0M سولفیت بدست آمد که نشان می دهد که سولفیت نقش مهمی در تشکیل کارسینوژنیک 4-Ml در رنگ کارامل ایفا می کند. همچنین، سیستمی با 0. 1 M سولفیت منجر به شدیدترین رنگ کارامل شد ولی سایر سطوح سولفیت، شدت رنگ را بطور قابل توجهی تغییر ندادند. سولفیت تاحدی به سطح مواد شیمیایی طعم ارزیابی شده با استفاده از تشکیل پیرازین نسبت داده شده است. نتایج نشان می دهند که افزودن سولفیت به میزان مناسب، تشکیل 4-Ml را در رنگ کارامل بدون از دست دادن طعم و رنگ کاهش می دهد.

کلیدواژه: رنگ کارامل، واکنش میلارد، کارسینوژنیک 4 (5) متیل ایمیدازول، سولفیت

مقدمه

رنگ کارامل، یکی از قدیمی ترین و متداول ترین رنگ ها برای انواع غذاها و نوشیدنی ها شامل مواد پخته شده، مرباها، ترشی ها، بستنی ها و دسرهای یخی، آب گوشت ها، سوس ها، گوشت های آماده، نوشابه ها، نوعی نوشابه غیرالکلی گازدار و شیرینی ها می باشد. حتی با وجود اینکه رنگ کارامل از نظر تجاری در ایالات متحده در 1963، تولید شد، ارزیابی سمیت و تنظیمات مقرراتی خیلی کند بودند. گزارش جامع در مورد تاریخچه رنگ کارامل در 1992 منتشر شد. چهار دسته رنگ کارامل (دسته I، II، III و IV) براساس کاربرد و واکنش دهنده های استفاده شده در تولیدشان وجود دارد. دسته I با گرم کردن کربوهیدرات های قلیایی یا اسیدی تهیه می شود. دسته II با گرم کردن کربوهیدرات ها با ترکیب های حاوی سولفیت تولید می شود. دسته III با گرم کردن کربوهیدرات ها با ترکیب های آمونیوم تولید می شود. دسته IV با گرم کردن کربوهیدرات ها با ترکیب های حاوی سولفیت و آمونیوم تولید می شود. دسته I و II معمولا برای نوشیدنی های الکلی استفاده می شوند.
ادامه مطلب ...

غیر اسیدی کردن روغن خوراکی

عنوان انگلیسی مقاله: New approaches in deacidification of edible oils-a review
عنوان فارسی مقاله: روش های جدید در غیر اسیدی کردن روغن های خوراکی
طبقه بندی: صنایع غذایی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 24
_______________________________________
چکیده
در صنعت مواد روغنی و چربی، غیر اسیدی کردن مواد روغنی نه تنها برای پذیرش مصرف کنندگان حائز اهمیت می باشد بلکه می تواند تاثیر اقتصادی زیادی بر روی تولید داشته باشد. روش های غیراسیدی کردن شیمیایی، فیزیکی و میسل در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. چندین مانع نیز در ارتباط با این فرایند غیر اسیدی کردن رایج وجود دارد . ب عضی از روش های جدیدی که می تواند - به عنوان جایگزینی برای شیوه های صنعتی امروزی- مورد بررسی قرار گیرد شامل غیراسیدی کردن بیولوژیکی، استری کردن مجدد، استخراج حلالی، استخراج مایع مافوق بحرانی و فناوری های غشایی می باشند. این روش های جدید- به طور مستقل یا در ترکیب با فناوری های کنونی- می تواند برای غلبه بر موانع اصلی موثر باشد. علاوه بر مضر نبودن آن ها برای محیط زیست، می توانند منجر به صرفه جویی در انرژی و کاهش در اتلاف مواد روغنی گردند. بعضی از این روش ها می توانند جایگزین فناوری های جدیدتر در سالهای پیش رو گردند.

کلیدواژه: پالایش زیستی، غیر اسیدی کردن شیمیایی، فیزیکی، و میسل، استری کردن مجدد شیمیایی، فناوری غشایی، اشتخراج حلالی، استخراج مابع فرابحرانی

مقدمه
مواد غذایی شامل ترکیباتی چون آب، کربوهیدرات، پروتئین، و چربی می باشند. چربی به عنوان یکی از ترکیبات اصلی رژیم غذایی به شمار می آید. زیرا آن می تواند به عنوان یک منبع مهم انرژی همانند اسیدهای چرب و ویتامین های قابل حل مانند A-D-E و K به شمار بیاید. منبع اصلی روغن های خوراکی شامل دانه های روغنی، ساقه میوه، گوشت حیوانات و ماهی ها می باشد. دانه روغنی به عنوان منبع اصلی تولید روغن های خوراکی می باشند. کل تولیدات جهانی مربوط به دانه های روغنی برابر با 326 میلیون تن در سطح جهان می باشد.
ادامه مطلب ...

قوانین مربوط به مایکوتوکسین مواد غذایی وارداتی

عنوان انگلیسی مقاله: Occurrence and legislation of mycotoxins in food and feed from Morocco
عنوان فارسی مقاله: جود و قوانین مربوط به ماده سمی مایکوتوکسین در مواد غذایی وارداتی از کشور مغرب
طبقه بندی: صنایع غذایی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 24
_______________________________________
چکیده
مایکوتوکسین یک عامل آلوده کننده طبیعی مواد غذایی و علوفه می باشد که از طریق کپکی از نوع قارچ اسپرگیلوس، قارچ کپکی سبز و فاساریوم ایجاد می گردد. تعداد مایکوتوکسین های شناخته شده که می تواند اثرات بدی روی سلامت انسان و حیوانات داشته باشد رو به افزایش بوده و همچنین مقررات مربوط به کنترل وجود آن ها درمواد غذایی و علوفه نیز در سطح گسترده تری اعمال می گردد. کشور مراکش، کشوری در شمال آفریقا می باشد که توسط دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس احاطه شده است که دارای هوایی با رطوبت و درجه حرارت بالا بوده که برای رشد کپک ها شرایط مناسبی را به وجود می آورد. این مقاله به بررسی میزان آلودگی و وجود مایکوتوکسین (برای مثال آفلاتوکسین، اوکراتوکسین A، و فاساریوم توکسین) در حبوبات، نان، شیر، ادویه، شراب، زیتون، گوشت سفید، میوه خشک و آجیل می پردازد. میانگین نمونه های آلوده شده، اغلب موارد بیش از 50 درصد می باشد. قوانین وضع شده در ارتباط با مقررات مایکوتوکسین، توسط مقامات مراکشی، در مقایسه با محدودیت های کشورهای اروپایی و بین المللی نیز مورد بحث قرار می گیرد. اطلاعات جدید در مورد آلودگی مواد غذایی و علوفه توسط مایکوتوکسین در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد. سرانجام، بخش آخر این مقاله شامل نتیجه گیری، جنبه های اصولی و توصیه هایی می باشد که می بایست توسط مقامات و متخصصان در طی بررسی وجود مایکوتوکسین در مواد غذایی و علوفه تولیدی/ یا تجاری در مراکش، مد نظر قرار گیرد.
ادامه مطلب ...

پروژه صنایع غذایی درباره رضایت مشتری از رستوران

عنوان انگلیسی مقاله: Perceptions of Chinese restaurants in the U. S
عنوان فارسی مقاله: مشاهدات مربوط به رستوران های چینی در امریکا
طبقه بندی: صنایع غذایی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 13
_______________________________________
چکیده
این مطالعه به بررسی نقطه نظر مشتریان امریکایی نسبت به رستوران های چینی در کشورشان با استفاده از روش تحلیل عملکردهای مهم (IPA) می پردازد. همچنین این بررسی نشان می دهد که چه خصوصیاتی از رستوران های چینی رضایت مشتریان امریکایی و تمایل رفتاری ان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. ا. IPA (روش های تحلیلی عملکرد) نشان داده است که نظافت محیط و سرویس منظم دو نمونه از موارد مهمی می باشند که رستوران های چینی می توانند در این زمینه بهبود داشته باشند. علاوه بر این، طعم غذا و قابل اطمینان بودن خدمات به نظر، به عنوان مشخصه های اصلی برای موفقیت رستوران های چینی می باشند. در مجموع، این بررسی نشان می دهد که کیفیت غذایی، قابل اطمینان بودن خدمات و نظافت محیط سه نمونه از مشخصه های کلیدی برای ایجاد رضایت در مشتریان و تعامل رفتاری مثبت بعد از خوردن غذا در می باشد. مدیران رستوران های چینی می بایست به طور منطقی به تخصیص منابع محدود خود به خصوصیات رستوران براساس مشارکت آن ها برای رضایت مشتریان و تمایلات رفتاری آن ها بپردازند.

کلیدواژگان: رستوران چینی، ویژگی های رستوران، رضایت مشتری، تمایلات رفتاری، تحلیل اهمیت و عملکرد

مقدمه
ایالات متحده امریکا کشوری چند فرهنگی و با قومیت های مختلف می باشد و این تنوع چند ملیتی بودن به طور مستمری رو به افزایش می باشد. یکی از بازتاب های مربوط به این تنوع فرهنگی و نژادی، تنوع و رونق رستوران ها در بازار خدمات غذایی در امریکا می باشد. بازار مربوط به این گونه غذاها در امریکا منجر به 75 میلیون فروش در سال می گردد که حدود 65 درصد از آن در ارتباط با صنایع خدمات دهنده مواد غذایی می باشد. با این وجود رشد سریع رستوران های قومی به طور کلی تنها به دلیل افزایش تعداد مهاجران جدید نیست. در واقع 75 درصد از مصرف این گونه غذاها مربوط به مشتریان غیر بومی می باشد. به دنبال تغییر سبک زندگی، استفاده از غذاهای بیرون از خانه رایج تر گشته و بسیاری از مشتریان نیازمند استفاده از غذاهایی با طعم جدید و تجارب جدیدتر می باشند.
ادامه مطلب ...

خصوصیات مکانیکی بادام زمینی (مغز، میوه با پوسته)

عنوان انگلیسی مقاله: Some engineering properties of peanut and kernel
عنوان فارسی مقاله: برخی از ویژگی های مهندسی شده بادام زمینی و مغز هسته آن
طبقه بندی: صنایع غذایی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 8
_______________________________________
چکیده
بعضی از ویژگی های میوه بادام زمینی و هسته آن، از نقطه نظر میزان محتوای رطوبتی آن مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در محتوای رطوبتی 4.85% d.b، میانگین طول، ضخامت، پهنا، میانگین قطر هندسی، حالت کروی، حجم واحد و حجم میوه بادام زمینی، به ترتیب برابر با 44.53 میلیمتر، 15.73 میلیمتر، 16.68 میلیمتر، 23. 00 میلیمتر، 51. 60%، 2.16 گرم و 5.17cm3 می باشد می باشد. مقادیر متناظر برای هسته در محتوای رطوبتی 6.00 db به ترتیب برابر با 20.59 میلیمتر، 8.80 میلیمتر، 10.44 میلیمتر، 12.60 میلیمتر، 57.05%، 1.063 گرم، و 1.14 سانتی متر مکعب می باشد. مطالعه بر روی بادام زمینی خشک شده نشان داده است که چگالی حجمی از 243 به 184km/m3 کاهش داشته، ظرفیت واقعی، مناطق مورد نظر و سرعت ترمینال رشد آن از 424 به 545kg/m و از 7.25 به 7.93m/s افزایش داشته است به طوری که سطح رطوبت آن از 4.85% به 32.00% افزایش داشته است. در ارتباط با هسته مقدار متنماظر از 581 به 539kg/m3 از 989 به 1088kg/m و از 1.53به 2.09cm و از 7.48 به 8.06m/s همگام با افزایش محتوای رطوبتی، تغییر داشته است. قدرت شکاف بادام زمینی و هسته آن با توجه به افزایش محتوی رطوبتی آن کاهش می یابد. ضریب پویای اصطکاک از 0.30 به 0.73 برای بادام زمینی و از 0.22 به 0.63 برای هسته در سطوح ساختاری متفاوت زمانی که محتوای رطوبتی از 4.85% تا 32.00% d.b افزایش می یابد، متغیر است.

مقدمه
بادام زمینی به عنوان یک محصول سالانه ای می باشد که به طور غالب در منطقه مدیترانه رشد می کند. بادام زمینی که از خانواده گیاه هیپی می باشد دارای ریشه، ساقه و به ویژه دانه های زیرزمینی خوراکی می باشد. بادام زمین دارای دانه های خوراکی می باشد. آرچیس هیپوی که عضو خانواده نخودفرنگی می باشد، در غلاف زیرزمین رشد می کند و دارای پوست نازک مایل به قهوه ای می باشد. چنین غلافی معمولا شامل دو نوع از این دانه های می باشد. چنین غلاف هایی معمولا شامل دو نوع از این دانه ها می باشند. آن به طور گسترده در آب و هوای گرم پرورش می یابد و دارای گلبرگ های زرد با عمر کوتاه می باشد. این محصول به عنوان منبع غنی پروتئین در ارتباط با تغذیه افراد و احشام می باشد. تولید سالانه بادام زمینی در ترکیه حدود 85000 تن بوده و بازده آن در یک محدوده بین 28010 و 3035 می باشد.
ادامه مطلب ...

تحلیل اقتصادی اثرات تورم جهانی و بحران اقتصادی بر صنعت توریسم

عنوان انگلیسی مقاله: Impacts of the World Recession and Economic Crisis on Tourism: North America
عنوان فارسی مقاله: اثرات تورم جهانی و بحران اقتصادی بر صنعت توریسم: آمریکای شمالی
طبقه بندی: توریسم و جهانگردی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 23
_______________________________________
چکیده
این مقاله به عنوان بخشی از آکادمی بین المللی برای بررسی و مطالعه ابتکار گردشگری ارائه شده است که درک درستی از تاثیر بحران اقتصادی از 2008-2009 تا به حال و رفاه و عملکرد صنعت گردشگری جهانی را فراهم می کند. مشخصا، اطلاعاتی را در مورد پیشینه آمریکای شمالی در این مطالعه دنبال می کند. به این ترتیب، ارزیابی مختصری از وضعیت فعلی و در حال تحول بخش گردشگری را در سه کشور شمال امریکا انجام می دهد. اطلاعات در مورد کانادا از داده های ارائه شده توسط اداره آمار کانادا، دفتر آمار دولت مرکزی، و همچنین نشریه های اطلاعاتی منتشر شده توسط انجمن گردشگری کانادا جمع آوری شد. در مورد مکزیک، اطلاعات ازگزارشات رسمی چند اداره دولتی حاصل شده است. اطلاعات اولیه گردشگری در ایالات متحده از داده های موجود اداره تحلیل اقتصادی آمریکا و سیستم حسابداری ماهواره ای توریسم و جهانگردی آمریکا جمع آوری شد. به طور خلاصه، بحث حاضر نشان می دهد که گردشگری در کانادا و ایالات متحده از بحران اقتصادی جاری تحت تاثیر است. و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بیشتر از آن متاثر شود. در مقابل، گردشگری در مکزیک به طور مستقیم بیشتر تحت تاثیر بیماری همه گیر آنفولانزای خوکی، نرخ ارز، و شرایط آب و هوایی است تا بحران اقتصادی خود می باشد.

کلیدواژگان: گردشگری، اقتصاد، تاثیر، کانادا، مکزیک، ایالات متحده

مقدمه
این مقاله به عنوان بخشی از آکادمی بین المللی برای بررسی و مطالعه ابتکار گردشگری (IAST) ارائه شده است که درک درستی از تاثیر بحران اقتصادی از 2008-2009 تا به حال و رفاه و عملکرد صنعت گردشگری جهانی را فراهم می کند. به طور خاص، این مقاله در پی ساختن دو بخش اصلی از کل IAST است. اول، مستنداتی از اثرات جاری و در حال تحول گردشگری در سه کشور شمال آمریکا (کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا). همچنین به دنبال ارائه بینش های جاری و در حال تکامل طرز فکر آمریکایی شمالی در رابطه با سطوح اطمینانی که گردشگری در بحران اقتصادی جاری تغییر خواهد کرد و در حالت سالم پدیدار می شود، است.
ادامه مطلب ...

صنعت گردشگری (جهانگردی، Tourism) استان مازندران

عنوان انگلیسی مقاله: Tourism in Mazandaran
عنوان فارسی مقاله: توریسم در مازندران
طبقه بندی: توریسم و جهانگردی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 8
_______________________________________
چکیده
تاثیر اقتصادی توریسم بر هر منطقه موضوعی است که بایستی توسط اقتصاددانان و جغرافی دانان بررسی گردد. توسعه مناطق توریستی و جاذبه هایی که در این گونه مناطق ایجاد می شود تاثیرات عمده ای بر اسکان جمعیت، حمل و نقل و الگوهای فاصله گذاری بین زمین های کشاورزی می گذارد علاوه بر اینها تاثیر توریسم بر محیط مادی مناطق توریستی هم دارای جنبه اقتصادی و هم جنبه بومی است. گفتنی است که هیچ کشوری نیست که فاقد مواد اولیه برای توسعه جهانگردی نباشد. اما در این میان کشور ما از ویٰژگی های بسیار برخوردار است. فلات ایران آب و هوایی نسبتاً خشک دارد. ایران در کمربند آب و هوایی خشک جهان قرار گرفته است و رشته کوههای البرز و زاگرس از رسیدن جریان های هوایی مرطوب دریای مازندران (خزری) و مدیترانه ای به داخل آن جلوگیری می کنند. سرزمین ایران به دلیل گسترده شدن بین25 و 40 درجه عرض جغرافیایی و همچنین به دلیل وجود ارتفاعات، از تنوع آب وهوایی شایان توجهی برخوردار است. تنوع آب و هوا میان مناطق کشور با تغییراتی که در فصل های مختلف ایجاد می شود افزایش می یابد چنانچه در چند ناحیه مختلف از یک منطقه، می توان تابستان گرم و زمستان سرد را هم زمان دید بنابراین، آب و هوای ایران را فصل به فصل باید مورد بررسی قرار داد استان مازندران با بهره مندی از طبیعت سرسبز و آب و هوای مطبوع در تمام فصول سال و مناظر بسیار زیبای تاریخی و فرهنگی و چشم اندازهای بدیع، از کانونهای پرجاذبه گردشگری ایران به شمار می رود نزدیک به 12 میلیون نفر گردشگر داخلی و دهها هزار توریست خارجی هر ساله به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می کنند. وجود دریای خزر و گردشگاه های ساحلی و اتصال مازندران به مرکز کشور از طریق سه محور ارتباطی هراز، فیروزکوه و کندوان و نیز عبور زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج از شهرهای این استان، موقعیت ممتازی را برای این خطه زیبا و همیشه بهار در سطح کشور فراهم آورده است.
ادامه مطلب ...

پروژه درباره توریسم با موضوع آموزش صنعت توریسم

عنوان انگلیسی مقاله: Tourism education in PR China
عنوان فارسی مقاله: آموزش های مربوط به صنعت توریسم در جمهوری خلق چین
طبقه بندی: توریسم و جهانگردی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 10
_______________________________________
چکیده
رشد قابل توجه صنعت توریسم در جمهوری خلق چین به همراه فعالیت های مناسب سیستم آموزشی آن نبوده است. تعداد و استاندارد کارکنان باکیفیت صنعت توریسم پایین تر از سطح مورد نیاز آن بوده است. ژانگ جوانگری از موسسه علوم اجتماعی علمی چین توضیح می دهد که چگونه سیستم آموزشی مربوط به توریسم (جهانگردی) می تواند گسترش یابد و در ارتباط بیشتری با صنعت توریسم چین باشد. 
ادامه مطلب ...

پروژه دندانپزشکی: مواد کامپوزیت، ترکیبات، خواص و کاربردهای کلینیکی

عنوان انگلیسی مقاله: Composite materials: Composition, properties and clinical applications
عنوان فارسی مقاله: مواد کامپوزیت، ترکیبات، خواص و کاربردهای کلینیکی
طبقه بندی: دندانپزشکی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 6
_______________________________________
چکیده
مواد کامپوزیت مختلفی برای ترمیم های مستقیم در دسترس هستند. شناخته شده ترین این مواد کامپوزیت های هایبرید هستد. این گروه از مواد که اساس آنها متاکریلات ها و فیلرهای مختلفی همراه با سیلان ها به عنوان عوامل کوپل کننده می باشد، پیوسته در حال پیشرفت است. برخی معایب از جمله انقباض پلیمریزاسیون، چسبذدگی باکتریها و عوارض جانبی ناشی از آزاد شدن منومرها همچنان باقی مانده اند. مواد جدید با هدف کاهش معایب از طریق ایجاد هماهنگی بین اجزا تشکیل دهنده ماده مورد جستجو قرار می گیرند. مثلآ در مورد اورموسرها، بخشی از متاکریلات توسط یک ماده غیر ارگانیک جایگزین شد. مطابق با تحقیقات اخیر، خاصیت زیست سازگاری در مواد جدید پیشرفتی نداشته است. با ابداع کامپومر تلاش شد تا مزایای گلاس اینومرها و کامپوزیت ها جمعا در یک ماده فراهم شود. اما این هدف تنها تا اندازه ای حاصل شد زیرا آزاد سازی فلوراید از این ماده اندک است. در یک مطالعه در محیط طبیعی مشاهده شد که اثرات ضدپوسیدگی حداقل تا چند روز ابتدایی پس از گذاشتن ترمیم وجود دارد. جایگزین کردن منومرهای زنجیره ای با منومرهای حلقوی در ماتریکس کامپوزیت ها روش جدیدی برای کاهش انقباض پلیمریزاسیون است. گروه جدیدی از مواد بنام سیلوران ابداع شده اند. سروران ها مواد هیدروفوب هستند و برای باند به بافت سخت دندان بمیک سیستم ادهزیو اختصاصی نیاز دارند. برای اثبات برتری این گروه مواد نسبت به کامپوزیت های هایبرید به مطالعات کلینیکی بلند مدت نیاز است.
ادامه مطلب ...

مقاله دندانپزشکی: عملکرد و بهداشت مواد دندانی بیودنتین در ترمیم دندان خلفی

عنوان انگلیسی مقاله: Clinical evaluation of the performance and safety of a new dentine substitute, Biodentine, in the restoration of posterior teeth — a prospective study
عنوان فارسی مقاله: بررسی کلینیکی عملکرد و بهداشت مواد دندانی جدید، به نام بیودنتین، در ترمیم دندان های خلفی
طبقه بندی: دندانپزشکی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 6
_______________________________________
چکیده
هدف: کوبی و همکاران (2013) طی یک مطالعه سه ساله (آینده نگر، تصادفی، مولتی سنتریک) طول عمر ترمیم های خلفی انجام شده با بیودنتین (یک ماده جدید جایگزین عاج) را مورد بررسی قرار دادند.
مواد و روش ها: ابتدا به منظور ارزیابی طول عمر بیودنتین در ترمیم های خلفی، این ماده بر اساس معیارهای USPHS (خدمات بهداشت همگانی ایالات متحده) با کامپوزیت z100 مورد مقایسه قرار گرفت. در مرحه دوم پس از بروز ابریژن، بیودنتین به عنوان ماده جایگزین عاج در همراهی با کامپوزیت z100 ارزیابی شد.
نتایج: ابتدا 397 نفر وارد مطالعه شدند. در بررسی اولیه که پس از یک سال انجام شد، 212 نفر در مطالعه باقی مانده بودند. در ابتدای انجام ترمیم، هر دو ماده از نظر جا به جایی ، فرم آناتومیک، تطابق لبه ای و تماس اینترپروگزیمال درجات مطلوبی را نشان دادند. طی پیگیری، دو ماده از نظر خشونت سطحی در سطح مطلوب درجه بندی شدند و بعلاوه فاقد پوسیدگی ثانویه و درد پس از عمل بودند. بیودنتین تا شش ماه پس از انجام ترمیم خواص قابل قبولی را ازنظر فرم آناتومیک، تطابق لبه ای و تماس اینترپروگزیمال حفظ نمود. مقاومت به تغییر رنگ لبه ای در بیودنتین برتر از z100 بود. در مواردی که پس از کنترل وایتالیتی پالپ، بیودنتین به عنوان جایگزین عاج حفظ و با کامپوزیت z100 پوشانده شد، ترمیم هایی مطلوب و بدون علایم کلینیکی را فراهم آورد.
نتیجه گیری: بیودنتین به عنوان ماده ترمیمی دندانهای خلفی تا شش ماه قابل قبول است. چنانچه پس از این مدت با کامپوزیت z100 پوشش داده شود، یک جایگزین عاجی مناسب، با کارآیی مطلوب و قابل قبول خواهد بود.
اهمیت کلینیکی: بیودنتین می تواند به عنوان جایگزین عاج در زیر ترمیم های خلفی کامپوزیت استفاده شود.
ادامه مطلب ...

ترجمه مقاله دندانپزشکی: مقایسه استحکام برشی باند بین مواد ترمیمی زیبایی

عنوان انگلیسی مقاله: Comparison of shear bond strength of aesthetic restorative materials
عنوان فارسی مقاله: مقایسه استحکام برشی باند بین مواد ترمیمی زیبایی
طبقه بندی: دندانپزشکی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 5
_______________________________________
چکیده
نوجیلا و همکاران (2012) استحکام باند برشی گلاس اینومر معمولی گلاس اینومر رزین- مدیفاید (RMGI)، پلی اسید مدیفاید کامپوزیت (کامپومر) و رزین کامپوزیت هایبرید را اندازه گیری و با یکدیگر مقایسه کردند. در این مطالعه همچنین نحوه شکست باند (ادهزیو، کوهزیو و مختلط) مورد ارزیابی قرار گرفت. عاج اکلوزال 40 دندان بطور تصادفی و برحسب ماده ترمیمی به چهار گروه 10 تایی تقسیم شد. گروه I: سمان گلاس اینومر معمولی (گروه شاهد): گروه II: گلاس اینومر رزین مدیفاید (RMGI): گروه لIII): کامپومر؛ گروه IV: رزین کامپوزیت هایبرید. استحکام باند برشی (SBS) توسط دستگاه اینسترون با سرعت 0/5 mm/min اندازه گیری شد. سطح شکست باند با استفاده از استرئومیکروسکوپ با بزرگنمایی 10 برابر مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین SBS گروه های I تا IV به ترتیب برابر با 3. 81، 9. 71، 11. 96، و 18. 16 مگاپاسکال بدست آمد. میانگین استحکام باند بین تمام گروه ها با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه و بین دو گروه با کاربرد آزمون (t-test) T مقایسه شد. در این مطالعه نتیجه گیری شد که استحکام باند برشی کامپومر در مقایسه با گلاس اینومر معمولی و RMGI بالاتر و در مقایسه با رزین کامپوزیت کمتر است.
ادامه مطلب ...

مقاله لاتین دندانپزشکی: شوینده شیمیایی و پیوند با پست گلاس فیبر

عنوان انگلیسی مقاله: Chemical cleaning agents and bonding to glass-fiber posts
عنوان فارسی مقاله: عوامل شستشو شیمیایی و باندینگ بر روی پست های گلاس فایبر
طبقه بندی: دندانپزشکی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 3
_______________________________________
چکیده
در این مطالعه تاثیر عوامل پاک کننده شیمیایی بر استحکام باند بین سمان رزینی و پست های گلاس فایبر بررسی شد. این عوامل عبارت بودند از: اسید هیدروفلوئوریک 10%، اسید فسفریک 35%، هیدروژن پرکسید 50%، استون، دی کلرومتان، اتانول، ایزوپروپانول و تتراهیدروفوران. نمونه های اپوکسی گلاس فایبر با سطح تخت بمدت 60 ثانیه تحت تاثیر عامل شیمیایی قرار داده شفد. استوانه هایی از سمان رزینی بر روی سطح تخت نمونه ها تهیه شد و تحت نیروی برشی قرار داده شدند. تمام عوامل پاک کننده شیمیایی در مقایسه با نمونه های گروه کنترل (بدون آماده سازی توسط عامل شیمیایی) منجر به استحکام باند قویتری شدند. تمام شکست ها از نوع ادهزیو بود. تمام عوامل مورد بررسی در این مطالعه استحکام باند را بهبود دادند و بویژه اثربخشی دی کلرومتان و ایزوپروپانول بیشتر بود.

کلیدواژه: اسیدها، تکنیک پوست و کور، سمان های رزین، مقاومت برشی، حلال ها
ادامه مطلب ...

پیشرفت تکنولوژی در سنجش و ارزیابی مهارت ورزشی ورزشکاران

عنوان انگلیسی مقاله: Advances in the application of information technology to sport performance
عنوان فارسی مقاله: پیشرفت ها در بکارگیری فناوری اطلاعات در عملکرد ورزشی
طبقه بندی: تربیت بدنی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 28
_______________________________________
چکیده
این مقاله، فناوری های اطلاعاتی مختلفی را مرور می کند که برای فراهم کردن بازخوردهای مربوطه به ورزشکاران استفاده می شوند. مثال های برگرفته شده از رشته های ورزشی مختلف برای نشان دادن کاربردهای منتخب بازخوردهای مبنی بر فناوری بکارگرفته شده اند. سیستم های بازخوردى مختلفی مورد بحث قرار گرفته اند که شامل بینایی، شنوایی و گیرنده های عضلانی می باشند. هر فناوری توصیف شده در اینجا مبنی بر این فرض است که بازخورد در نهایت باعث بهبود کسب مهارت و عملکرد ورزشی خواهد شد و همینطور سودمندی آنها برای ورزشکاران و مربیان ورزش جهتِ تعلیم به روشی منتقدانه ارزیابی می شود.

کلیدواژه:
بازخورد، فناوری اطلاعات، کسب مهارت، ورزش، آموزش

مقدمه
این موضوع بخوبی سندیت داده شده است وقتی که بازخورد به روشی مناسب فراهم شود، کسب مهارتِ حرکتی بطور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد (برای مروری کلی رجوع کنید به شمیت و لی، 1999). در نتیجه، بازخورد یک عامل مهم در بهبودِ مهارتهای ورزشی می باشد. اخیراً پیشرفت ها در فناوری اطلاعات، بهبود و تقویت بازخوردی که ورزشکاران در هنگام آموزش و مسابقه دریافت می کنند را تسهیل کرده است. به علاوه، فناوری مدرن چنان تأثیر مهمی بر ورزش داشته است که بسیاری از ورزشکاران و مربیان ورزشی به اطلاعات مشتق شده از پیشرفت های فناوریکی ارزش زیادی قائل می شوند. این قضیه ممکن است که مرتبط با مفهوم بازخورد باشد که از تئوری کنترل مکانیکی سرچشمه گرفت. بر اساس چنان مدلهای مهندسی، سیستم های حلقه بسته طوری طراحی شده بودند که خودپایداری یا تعادل خود را نزدیک به یک مقدار مرجع نگه دارند بطوریکه یک دستگاه محرک اصلی قادر به کار باشد (شانون و ویور، 1949). انحرافات از مقدار مرجع حالت پایا به عنوان خطا برنامه ریزی می شدند که این خطا یک سیستم را جهت خنثی یا تصحیح کردن آن فعال می کرد. به عبارت دیگر در علمِ حرکت عموماً انتظار می رود که اطلاعات بازخورد درباره حرکت، تصحیحاتی سیتماتیکی در عملکرد را قادر کنند.
ادامه مطلب ...

پروژه دندانپزشکی: مقایسه روش پاکسازی و آماده سازی سطح فیشور اکلوزال ...

عنوان انگلیسی مقاله: Comparison of six different methods of cleaning and preparing occlusal fissure surface before placement of pit and fissure sealant: An in vitro study
عنوان فارسی مقاله: مقایسه شش روش مختلف پاکسازی و آماده سازی سطح فیشور اکلوزال پیش از قرار دادن پیت فیشورسیلانت
طبقه بندی: دندانپزشکی
فرمت فایل ترجمه شده: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 6
_______________________________________
چکیده
این مطالعه آزمایشگاهی با هدف ارزیابی و مقایسه ریزنشت فیشورسیلانت ها پس از کاربرد شش تکنیک آماده سازی شامل a) براشینگ، b) کاربرد پامیس، c) فرز، d) ایرپالیشینگ، e) ایرابریژن و f) افزایش زمان اچینگ انجام گردید. تعداد 60 پرمولر اول بدون پوسیدگی که به دلایل ارتودنسی اکسترکت شده بومند، بطور تصادفی به شش گروه 10 تایی تقسیم شدند. پیش از قرار دادن سیلانت لایت کیور ClinproTM 3M ESPE، سطح اکلوزال دندانها در هر گروه با یکی از شش تکنیک مورد مطالعه آماده سازی شد. دندانها تحت 500 چرخه ترموسایکلینگ قرار گرفتند و سپس در محلول نمکی 0. 9% نگهداری شدند. اپکس دندان ها مهر و موم شد و سطوح دندانی تا یک میلیمتر به لبه فیشورسیلانت با لاک ناخن پوشانده شد. پس از 24 ساعت غوطه وری در محلول متیلن بلو 1% دندانها در راستای باکولینگوال به موازات محور طولی دندان به دو نیم تقسیم شدند و میزان ریزنشت از صفر تا 2 درجه بندی گردید. داده های حاصل با کاربرد آزمون t و آزمون مجذور کای و آنالیز واریانس (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج این مطالعه، آماده سازی با فرز روند نسبت به سایر تکنیک ها بطور قابل توجهی برتر بود. ایرابریژن و ایرپالیشینگ در مقایسه با پامیس، براشینگ و افزایش زمان اچینگ نتایج بهتری را نشان دادند. آماده سازی با فرز روند به عنوان موفق ترین تکنیک پاکسازی و آماده سازی شناخته شد. ایرابریژن و ایرپالیشینگ در مقایسه با پامیس، براشینگ و افزایش زمان اچینگ بطور قابل توجه ریزنشت کمتری ایجاد کردند.

کلیدواژه: فیشور سیلانت، میکرولیکیج، پیشگیری از پوسیدگی دندانی، پوسیدگی دندان ها در کودکان، انواع مواد ترمیمی دندان، پودر پامیس، تکنیک اچینگ، اسید اچ، دندانپزشکی، مقایسه ریزنشت فیشورسیلانت در تکنیک های آماده سازی سطح اکلوزال دندان
ادامه مطلب ...