مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

انواع سیستم مختلف حوضچه یخ Ice Bank

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی و انتخاب انواع سیستمهای مختلف حوضچه یخ ICE BANK (مخزن ذخیره سرمایی Coll thermal storage)
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 142
______________________________________________________
مقدمه
بحث استفاده از مخازن ذخیره سرمایی (Cool Thermal Storage) از سالهای 1970 و 1980 آغاز گردید. در این زمان نیروگاه های تولید انرژی الکتریکی متوجه ضرورت کاهش پیک مصرف انرژی برای سهولت و حتی پیشرفت در امر تولید و توزیع شده بودند و در خیلی از موارد بخصوص در روزهای گرم سال، مقدار ماگزیمم مصرف انرژی در یک پروژه بیشتر به سهم دستگاهها و تجهیزات تهویه مطبوع اختصاص داشت. در بررسی انجام شده در ایالات متحده مشخس گردید که در بسیاری از ایالتها تبرید در تابستان بیش از %35 کل برق مصرفی را بخود اختصاص داده است. (درنتیجه صحبت بر سر بهینه سازی ملیاردها دلار هزینه انرژی مصرفی می باشد). در نتیجه صنعت به این امر توجه نمود که اگر بتوان تبرید را در زمان غیر یک مصرف انرژی به طریقی ذخیره نمود و بعداً مورد استفاده قرار داد بار مصرفی زیادی از دوش شبکه در زمان پیک مصرف برداشته خواهد شد و در نتیجه ظرفیت بیشتری برای مصارف دیگر در طول این زمان در دست خواهد بود و همچنین از ظرفیت اوقات غیر پیک مصرف انرژی نیز بطور کامل استفاده خواهد گردید. در نتیجه بسیاری از شرکتها و نیروگاههای تولید کننده انرژی الکتریکی از راههای مختلف از جمله با تغییر تعرفه خود، اضافه کردن مبالغ قابل توجهی به قیمت مصرف در زمان پیک مصرف انرژی، تعیین مبلغی اضافه برای مصرف کننده بر اساس مقدار ماکزیمم انرژی مصرفی در طول یک ماه (هزینه درخواست Demand) (و نه براساس مقدار کل انرژی مصرفی) وحتی تعیین وامها و سوبسید هایی برای ترغیب مصرف کننده ها به انتقال پیک مصرف انرژی خود به ساعتهای غیر پیک، سعی در انتقال قسمتی از انرژی الکتریکی از ساعات پیک مصرف به ساعات غیر پیک نمودند. مخزن ذخیره یکی از این راههاست که کارکرد چیلرها را که از پرمصرف ترین دستگاههای تهویه مطبوع می باشند به ساعات دلخواه موکول می نماید. در اکثر موارد نیز هزینه ای که از کم کردن سایز چیلر صرفه جویی می گردد برای ساختن یک مخزن یا خرید آن کافی می باشد.
ادامه مطلب ...

آماده کردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی و آماده کردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 85
______________________________________________________
مقدمه
پس از تولید ورقه های فلزی، همانطور که گفته شد به علت ناپایداری فلزات و تبدیل آنها به ترکیبات فلزی پایدار، سطح فلز را توسط روغن های مقاوم در برابر خوردگی می پوشانند تا مانع از تغییر ساختار شیمیایی فلز در اثر واکنش های شیمیایی گردیم به همین علت قبل از آغاز پروسه رنگ آمیزی تمیز کردن سطح بدنه خودرو از آلودگی های مختلف ضروری می باشد، زیرا در غیر این صورت چسبندگی سیستم رنگ به سطح بدنه خودرو و به شدت کاهش می یابد. وابسته به طبیعت قطعه فلزی که باید رنگ آمیزی شود، پروسه های تمیزکاری و آماده سازی مختلفی قبل از پروسه رنگ آمیزی صورت می گیرد. بنابراین تمیز کردن سطح فلز از آلودگی هایی همانند میل اسکیل، لایه های اکسیدی و روغن های مقاوم در برابر خوردگی، روغن های پرس و ... ضروری است. تمیزکاری مکانیکی اغلباً توسط وسایلی همانند برس، عملیات سندینگ یا بلاستینگ صورت می گیرد. برای تمیز کردن ناخالصی های آلی، از حلال ها یا مواد فعال سطحی استفاده می شود. از روش های دیگر آماده سازی سطح اسیدشویی، فسفاته کاری و کروماته کاری می باشد. انتخاب روغن های مناسب که در مراحل آماده سازی براحتی تمیز گردند و در عین حال تا حدی با رنگ ها به ویژه آستر امتزاج پذیر باشند، باعث بهبود بازدهی فرآیند رنگ آمیزی می گردد. در صورت عدم امتزاج پذیری نسبی روغن ها با آستر احتمال وقوع برخی عیوب در لایه آستر افزایش می یابد. همانطور که گفته شد تنها نتیجه افزایش تعداد عیوب برای یک لایه رنگ افزایش هزینه ها و کاهش کیفیت رنگ آمیزی می باشد. به همین دلیل کلیه تغییرات مدنظر در قبل از سالن رنگ همانند تغییر روغن های پرس، تغییر روغن های مقاوم در برابر خوردگی، باید با هماهنگی مسئولان مربوط در سالن رنگ صورت گیرد.
ادامه مطلب ...

پروژه فرایندهای قالبسازی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی و تحلیل فرایندهای قالبسازی
طبقه بندی: مکانیک و ساخت و تولید و متالوژی
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 37
______________________________________________________
مقدمه
انواع قالبها
قالبهای پلاستیک
پلاستیک ها به دو گروه تقسیم می شوند:
ترموپلاستیک
ترموست (باکالیت)
ادامه مطلب ...

پروژه طراحی زیر دریایی و بدنه ایر شیب

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه طراحی زیر دریایی و بدنه ایر شیب
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 112
______________________________________________________
مقدمه
در طراحی بدنه ایرشیپ ها و زیر دریائی ها نکات زیادی مورد توجه قرار می گیرد که مهمترین آنها قدرت جلوبرندگی است که به مقدار زیادی بستگی به درگ اصطکاکی رویبدنه ایرشیپ دارد و 3/2 درگ کل را شامل می شود. کاهش کوچکی در این درگ باعث صرفه جویی قابل توجهی در سوخت می شود و یا می تواند باعث افزایش ظرفیت حمل و ابعاد ایرشیپ شود. اولین بهینه سازی عددی شکل، توسط پارسنز انجام شده است. روش محاسبه در قالب یک پنلکد می باشد که با یک روش لایه مرزیکوپل شده است. زدان یک توزیع محوریاز چشمه و چاه را برای نشان دادن میدان جریان اطراف یک جسم معرفی می کند. قدرت (شدت) به صورت خطی روی هر المان طول توزیع می شود.
      در روند محاسباتی آیرودینامیکی ابتدا یک بدنه دوار با ماکزیمم قطر ثابت و نسبت فایننس ثابت تعریف می شود. پروفیل بدنه و توزیع سرعت جریان غیر لزج توسط روشهای غیر مستقیم حل جریان پتانسیل بدست می آید. پروفیل این بدنه باید به گونه ای باشد که در جریان یکنواخت موازی با محور بدنه، لایه مرزی دچار جدایش نشود. با این قید، درگ توسط تغییر در شکل پروفیل بدنه کاهش می یابد. محدودیت در عدم جدایش لایه مرزی باعث حذف درگ فشاری می شود و درگ کلی منحصر به نیروهای ویسکوز در لایه مرزی می شود. لایه مرزی به سه ناحیه آرام گذر و درهم تقسیم می شود. برای محاسبه لایه مرزی آرام از متد توویتس استفاده شده که بر اساس رابطه مومنتوم می باشد. ناحیه گذرا در محاسبات به صورت یک نقطه در نظر گرفته می شود که در آن ضریب شکل به طور ناگهانی از آخرین مقدار در ناحیه آرام به اولین مقدار در ناحیه درهم تغییر می کند. از آنجا که محل گذر به عواملی مانند: زبری سطحی، سر و صدا، لرزش و غیره بستگی دارد که کنترل آنها مشکل است در بیشتر تحقیقات این ناحیه را به صورت دلخواه بین سه تا ده درصد طول بدنه در نظر می گیرند.
ادامه مطلب ...

کارکرد سنسورها در تنظیم کارایی موتور خودرو

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: کارکرد سنسورها در تنظیم کارایی موتور خودرو
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 100
______________________________________________________
مقدمه
تا نیمه قرن بیستم تعداد موتورهای احتراق داخلی (IC) در جهان به قدری کم بود که آلودگی ناشی از این موتورها قابل تحمل بود. با رشد جمعیت جهان و افزایش تعداد نیروگاهها و تعداد رو به افزایش خودروهای سواری هوا به حدی آلوده گشت، که دیگر این آلودگی قابل قبول نبود. در دهه 1940 برای اولین بار آلودگی هوا در ناحیه لوس آنجلس در ایالت کالیفرنیا به عنوان یک مشکل مطرح شد. در دهه 1960 استانداردهای محدودیت آلاینده ها در کالیفرنیا به اجرا در آمد، در دهه های بعد استاندارد محدودیت آلاینده ها در بقیه ایالات متحده اروپا و ژاپن نیز اجرا شد. با ساخت موتورهایی با کارآیی بهتر در مصرف سوخت و با استفاده از تصفیه گازهای خروجی، آلاینده های هیدروکربنی، منواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن به ازای هر خودرو در طی دهه 1970 تا 1980 به میزان حدود 95 % کاهش یافت و سرب که یکی از آلوده کننده های اصلی هواست و به عنوان افزودنی سوخت به کار می رفت در طی دهه 1980 از رده خارج شد هر چند مصرف سوخت در موتور یک خودرو نسبت به دهه 1970 به نصف کاهش یافته، اما افزایش تعداد خودروها باعث شد کاهش کلی در مصرف سوخت ایجاد نگردد.
ادامه مطلب ...

پروژه سیستم هیدرولیک پنوماتیک

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 83
______________________________________________________
مقدمه
امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک (که جدیدتر است) تقسیم میشود. از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتا پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستمهایی که در قسمتهای محرک رباتها بکار می روند) استفاده میکنند در صورتیکه کاربردهای سیستمهای هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و...). حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟

در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- طراحی ساده؛ 2- قابلیت افزایش نیرو؛ 3- سادگی و دقت کنترل؛ 4- انعطاف پذیری؛ 5- راندمان بالا؛ 6- اطمینان

سیستمهای مکانیکی، الکتریکی و پنوماتیک
اطمینان در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و میتوان در هر نقطه به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت، چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت میگیرد ولی در سیستمهای مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک، چرخ دنده، گاردان، اهرم، کلاچ و... استفاده میکنند. در این سیستمها میتوان با اعمال نیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین میتوان نیرو های بزرگ خروجی را با اعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و ...) کنترل نمود. استفاده از شیلنگ های انعطاف پذیر، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستمهای انعطاف پذیری تبدیل میکند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستمهای دیگر به چشم می خورد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینه پایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان و سوئیچهای فشاری و حرارتی میتوان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ناگهانی ، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستمها دارد. اکنون که به مزایای سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک پی بردیم به توضیح ساده ای در مورد طرز کار این سیستمها خواهیم پرداخت.
ادامه مطلب ...

بررسی اینورتر و کنورتور صنعتی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی اینورترها و کنورتورهای صنعتی
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 29
______________________________________________________
اینورتر چیست؟
- اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود که به کمک آن می توان سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کرد بدون آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد. اینورترها در ظرفیتهای مختلف ساخته می شوند مثلاً برای یک موتور با توان 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 HP استفاده کرد.

انواع اینورتر از نظر ورودی کدامند؟
از نظر ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد.

انواع اینورترها از نظر کاربرد کدامند؟
از نظر کاربرد اینورترها به دسته های مختلفی تقسیم م شوند. برای راه اندازی پمپ ها، فن ها، آسانسور، جرثقیل، نوارهای نقاله، دستگاههای اکسترودر و از اینورتر استفاده می شود. برای پمپ و فن از اینورترهای با گشتاور متغیر و برای آسانسور و نوار نقاله و جرثقیل از اینورتر با گشتاور ثابت و برای اکسترودرها از اینورتر با فیدبک PG بهره برداری می کنند.
ادامه مطلب ...

پروژه بررسی و مطالعه صنعت کامپوزیت

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی صنعت کامپوزیت
طبقه بندی: متالوژی
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 122
______________________________________________________
مقدمه
استفاده از مواد کامپوزیت طبیعی، بخشی از تکنولوژی بشر از زمانی که اولین بناهای باستانی، کاه را برای تقویت کردن آجرهای گلی به کار بردند بوده است. مغولهای قرن دوازدهم، سلاح های پیشرفته ای را نسبت به زمان خودشان با تیر و کمان هایی که کوچکتر و قوی تر از دیگر وسایل مشابه بودند ساختند. این کمانها سازه های کامپوزینی ای بودند که به وسیله ترکیب زردپی احشام (تاندون)، شاخ، خیزران (بامبو) و ابریشم ساخته شده بودند که با کلوفون طبیعی پیچیده می شد. این طراحان سلاح های قرن دوازدهم، دقیقاً اصول طراحی کامپوزیت را می فهمیدند. اخیراً بعضی از این قطعات موزه ای 700 ساله کشیده و آزمون شدند. آنها از نظر قدرت حدود %80 کمانهای کامپوزیتی مدرن بودند. در اواخر دهه 1800، سازندگان کانو قایق های باریک و بدون بادبان و سکان، تجربه می کردند که با چسباندن لایه های کاغذ محکم کرافت با نوعی لاک به نام شلاک، لایه گذاری کاغذی را تشکیل می دهند. در حالی که ایده کلی موفق بود، ولی مواد به خوبی کار نمی کردند. چون مواد در دسترس، ترقی نکرد، این ایده محو شد. در سالهای بین 1870 تا 1890 انقلابی در شیمی به وقوع پیوست. اولین رزین های مصنوعی (ساخت بشر) توسعه یافت به طوری که می توانست به وسیله پلیمریزاسیون از حالت مایع به جامد تبدیل شود. این رزین های پلیمری از حالت مایع به حالت جامد توسط پیوند متقاطع مولکولی تبدیل می شوند. رزین های مصنوعی اولیه شامل، سلولوئید، ملامین و باکلیت بودند. در اوایل دهه 1930 دو شرکت شیمیایی که روی توسعه رزین های پلیمری فعالیت می کردند، عبارت بودند از ' American Cyanamid ' و ' Dupont '.
ادامه مطلب ...

بررسی بادبندهای واگرا (EBF) و همگرا (CBF)

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی بادبندهای واگرا (EBF) و همگرا (CBF)
طبقه بندی: عمران
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 65
______________________________________________________
تأثیر سختی بر رفتارهای لرزه ای
افزایش سختی موجب کاهش تناوب می شود و در نتیجه سازه را اگر در ناحیه نرم باشد به سمت ناحیه تشدید و شتاب پاسخ را افزایش می دهد. بعکس اگر سازه در ناحیه تشدید باشد، آن را به سمت ناحیه سخت برده و شتاب پاسخ را کاهش می دهد. بنابراین افزایش سختی روی شتاب پاسخ تأثیری دوگانه دارد. از آنجا که نواحی سه گانه جایگاه ثابتی ندارند نمی توان با قطعیت بیان کرد که آیا سخت کردن یک سازه به افزایش نیروهای زلزله می انجامد یا به کاهش آن به همین دلیل نقش طبقه نرم در یک سازه مدتها مورد بحث و جدل بوده است. برخی معتقدند که وجود یک طبقه نرم موجب کاهش سختی و در نتیجه کاهش نیروهای زلزله می شود و گروهی دیگر طبقه نرم را موجب تمرکز انرژی در یک طبقه و در نتیجه انهدام آن طبقه می دانند. در عمل درستی نظر گروه دوم ثابت شده است و اکنون نظریه اول کنار گذاشته شده است. گروه اول دو نکته را از نظر دور داشته اند:
1- اول اینکه با کاهش سختی معلوم نیست نیروهای زلزله کاهش یابد. اگر چه این مطلب با توجه به طیف آیین نامه درست به نظر می رسد، اما چرا در طیف آیین نامه نیروی زلزله در ناحیه سخت با ناحیه تشدید یکی در نظر گرفته شده است.
2- دوم آنکه افزایش سختی که معمولا به کمک بادبند یا دیوار برشی صورت می گیرد با افزایش مقاومت همراه است. حال حتی اگر بپذیریم که افزایش سختی موجب افزایش نیروی زلزله می شود سوال این است:
سوال؛ آیا این افزایش نیرو از آن افزایش مقاومت بیشتر است یا کمتر؟ راه حل این مشکل در این است که ملاک را در جابجایی سازه قرار دهیم نه در نیرو. اگر با افزایش سختی، جابجایی ها کاهش یابند، سازه در جهت افزایش پایداری حرکت کرده است و بر عکس. بررسی این موضوع یه کمک طیف پاسخ جابجایی قابل انجام است.
ادامه مطلب ...

بررسی مراحل تولید قطعات صنعتی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: مطالعه و بررسی مراحل تولید قطعات صنعتی
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 149
______________________________________________________
مقدمه
به کمک قالب های برش، قطعاتی از نوار، تسمه های فلزی، صفحاتی یا پروفیل هایی از مواد مصنوعی، کاغذ، چرم، پارچه و مواد آب بندی ساخته می شود. قالب های دوتکه غالباً در پرس بسته شده و در نتیجه حرکت مستقیم الخط ماشین به هم نزدیک و دور می شوند. از روش های ساخت و تولید طبق DIN 8580 غالباً فرآیندهای شکل دادن، قطع کردن و اتصال به کار می رود. مطابق با روش تولید قالب های به کار رفته با عنوان قالب های شکل دادن، قالب های برش و قالب های اتصال مشخص می شود. قالب هایی که عملیات برش و شکل دادن و گاهی اتصال را انجام می دهند.
ادامه مطلب ...

پروژه سنسورهای ماشین آتشنشانی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی سنسورهای ماشینهای آتشنشانی
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 37
______________________________________________________
مقدمه
عیب یابی سنسور های خودرو از روی نشانه های ظاهری سنسور دور موتور: 1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت 2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین. 3- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین. 4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص. سنسور فشار هوای ورودی: در خودرو های انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نمی باشند با از کار افتادن این سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده و حس می باشد. اما در خودرو های مجهز به سنسور اکسیژن باعث می شود که کار این سنسور رو تصحیح کند. در مواردی که سنسور خراب شود ECU اطلاعات مربوط به فشار داخل منیفولد رو از روی سنسور دریچه گاز محاسبه می کند. سنسور دمای هوای ورودی به موتور: با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث می شود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسور اکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح می شود. سنسور دمای اب: 1- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک می باشد یا بعد از گرم شدن موتور. 2- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد. حالا چرا بد کار کردن این سنسور چرا باعث بروز این مشکلات می شود؟ برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ECU می باشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته می شود.
ادامه مطلب ...

بررسی گیربکس اتوماتیک خودرو

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی گیربکس اتوماتیک خودرو
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 166
______________________________________________________
مقدمه
اگر حرکت خودروها فقط با سرعت زیاد صورت می گرفت و نیز حرکت فقط در جاده های مسطح انجام می شد در این صورت اگر قدرت تولیدی موتور مستقیما به چرخها منتقل می شد، موتور قادر بود تا اتومبیل را به حرکت درآورد اما وقتی که خودرو می خواهد از حال سکون شروع به حرکت نماید و یا هنگامی که در سربالائی تند در حرکت است موتور قادر به تامین گشتاور مورد نیاز برای به حرکت در آوردن چرخها، نخواهد بود در این جاست که نیاز به یک سیستم افزایش دهنده گشتاور احساس می شود همین احساس نیاز باعث شده است تا وسیله ای بنام گیربکس ابداع شود و همانند یک اهرم مکانیکی عمل می کند و با افزایش گشتاور، سرعت را کاهش می دهد و برعکس. وقتی مسیر انتقال قدرت در خودرو را در نظر بگیریم می بنییم که گیربکس در این مسر نقش یک عضو واسطه را دارد، یعنی نه تولید کننده توان است و نه مصرف کننده آن. مسیر انتقال قدرت، شامل اجزاء محرک بین فلایویل موتور و چرخهای محرک می باشد. که شامل کلاچ، گیربکس، کاردان، قفل کاردان، دیفرانسیل و اکسل عقب می باشد. در این مسیر قدرت، نسبت دنده های گیربکس و دیفرانسیل به کار برده شده تا دور موتور را کنترل نموده و گشتاور لازم را تولید نماید. گیربکس یک تغییر دهنده گشتاور است و متناسب با بار وسیله نقلیه، گشتاور و دور خروجی از موتور را تغییر می دهد. منظوراز گشتاور عبارت است از نیروی پیچشی که برای چرخاندن محور بر آن وارد می شود. (اشکال الف و ب).
ادامه مطلب ...

اصول کار دستگاه تراکمی تبرید

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی اصول کار دستگاههای تراکمی تبرید
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 84
______________________________________________________
مقدمه
تمام سیستمهای تبرید تراکمی که جهت ایجاد سرما بکار گرفته می‌شوند از چهار قسمت اصلی تشکیل شده اند. این چهار قسمت عبارت است از کمپرسور – کندانسور – وسیله انبساطی (شیر انبساط یا لوله موئین) اواپراتور. عملی که در این چهار قسمت انجام می شود بدین قرار است. کمپرسور وسیله ای می باشد که فشار گاز را در سیستم بالا می برد و این اختلاف فشار بین ورود و خروج گاز کمپرسور باعث حرکت گاز مبرد در داخل سیستم می شود. کندانسور وسیله ای می باشد که گاز خروجی از کمپرسور که دارای دما و فشار بالا می باشد به مایع تبدیل می کند و دمای آنرا کاهش می دهد و وسیله انبساطی بدین صورت عمل می کند که مایع مبرد خروجی از کندانسور را بصورت پودر تبدیل می کند و علت امر شکستن یک مرتبه ای فشار همراه انبساط سریع گاز می باشد، اوپراتور وسیله ای است که پودر حاصل از وسیله انبساطی را بصورت تبخیر کامل و در نتیجه گاز تبدیل می کند. در شکل گردش ماده مبرد را در یک سیستم تبرید بطور شماتیک نشان می دهد. با توجه به شکل گاز حاصل از اواپراتور وارد کمپرسور می شود و بر اثر تراکم فشار آن بالا می رود و مقداری حرارت جذب کرده در نتیجه دما آن حدودی بالا می رود. گاز ورودی به کندانسور که دارای دما و فشار بالا می باشد. با تماس با محیط خنک تر، گرمای خود را پس می دهد و بصورت مایع تحت فشار در می آید. این مایع بطرف شیر انبساط حرکت کرده و در اینجا فشارش شکسته می شود و بصورت پودر در می آید. در شیر انبساط تقریباً گرمای رد و بدل نمی‌شود و فقط گاز منبسط می شود و گاز منبسط شده در اواپراتور تبخیر می شود و گرمایی که باعث تبخیر آن می شود از محیط خود می گیرد. در نتیجه گاز گرم و محیط خنک می شود و سپس دوباره به کمپرسور بر می گردد و سیکل همچنان ادامه پیدا می کند. چگونگی تئوری سیکل تبرید را در شکل می توان مشاهده کرد.
ادامه مطلب ...

نمونه سوالات اختصاصی آزمون های استخدامی درس ترمودینامیک شرکت نفت

این محصول شامل نمونه سوالات تخصصی درس ترمودینامیک شرکت نفت مربوط به آزمون استخدامی سال های 82 و 83 و 84 و 85 همراه با پاسخنامه می باشد.
بارزترین مزیت این بسته ارائه عین سوالات استخدامی شرکت نفت در سال های گذشته همراه با پاسخنامه آنها و عدم استفاده از هرگونه سوالات تألیفی و یا گردآوری شده می باشد.
مقطع: کاردانی و کارشناسی
تاریخ آزمون: نمونه سوالات اختصاصی آزمون های استخدامی سالهای 1382 و 1383 و 1384 و 1385
ادامه مطلب ...

تحقیق رشته مکانیک: بررسی یاتاقان مغناطیسی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی یاتاقان های مغناطیسی
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 59
______________________________________________________
مقدمه
یاتاقان مغناطیسی که شافت را به جای تماس مکانیکی با نیروی مغناطیسی به حالت تعلیق در می آورند، چند دهه است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان های مغناطیسی مزایای فراوانی، از جمله توانایی کار در سرعت های بالا و قابلیت عملکرد بدون روغن کاری در محیط خلاء را به استفاده کنندگان عرضه می کنند. این یاتاقان ها بدون اصطکاک کار می کنند، فرسایش کمی دارند، در حین دوران ارتعاشات بسیار کمتری نسبت به بقیه یاتاقان ها ایجاد می کنند، می توانند مکان شافت را به دقت کنترل کنند، نیروهای خارجی وارد بر شافت را اندازه بگیرند و حتی شرایط کاری ماشین را تصویر کنند. امروزه رشد تکنولوژی، به ویژه در کنترل و پردازش دیجیتال، یاتاقان های مغناطیسی را به سوی طراحی نیرومندتر و به صرفه تر نسبت به گذشته هدایت کرده است. یاتاقان های امروزی برای محدودهِی گسترده ای از کاربردها، از تجهیزات نیمه هادی گرفته تا میکرو توربین ها و کمپرسورهای سرد سازی و پمپهای خلاء، مناسب هستند.
ادامه مطلب ...

پروژه مهندسی مکانیک: مطالعه بر روی یاتاقان مغناطیسی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی یاتاقان های مغناطیسی
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 59
______________________________________________________
مقدمه
یاتاقان مغناطیسی که شافت را به جای تماس مکانیکی با نیروی مغناطیسی به حالت تعلیق در می آورند، چند دهه است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان های مغناطیسی مزایای فراوانی، از جمله توانایی کار در سرعت های بالا و قابلیت عملکرد بدون روغن کاری در محیط خلاء را به استفاده کنندگان عرضه می کنند. این یاتاقان ها بدون اصطکاک کار می کنند، فرسایش کمی دارند، در حین دوران ارتعاشات بسیار کمتری نسبت به بقیه یاتاقان ها ایجاد می کنند، می توانند مکان شافت را به دقت کنترل کنند، نیروهای خارجی وارد بر شافت را اندازه بگیرند و حتی شرایط کاری ماشین را تصویر کنند. امروزه رشد تکنولوژی، به ویژه در کنترل و پردازش دیجیتال، یاتاقان های مغناطیسی را به سوی طراحی نیرومندتر و به صرفه تر نسبت به گذشته هدایت کرده است. یاتاقان های امروزی برای محدودهِی گسترده ای از کاربردها، از تجهیزات نیمه هادی گرفته تا میکرو توربین ها و کمپرسورهای سرد سازی و پمپهای خلاء، مناسب هستند.
ادامه مطلب ...

تحقیق بررسی موتورهای تکفاز

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروزه بررسی موتورهای تکفاز
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 61
______________________________________________________
مقدمه
امروزه موتورهایی که برای کار با منبع یکفاز طرح می شوند با انواع مختلف ساخته شده و در منازل ادارات، کارخانه ها، کارگاه ها و شرکتهای تجارتی و غیره بطور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای کوچک مخصوصاً با قدرت کسر اسب بخار کاربرد فراوان دارند بطوریکه پیشرفت محصولات جدید سازندگان سفینه های فضائی، هواپیماها، ماشینهای تجارتی، ماشین های ابزار و غیره در سایه طرح موتورهای با قدرت کسر اسب بخار امکان پذیر می باشد. چون لزوماً عملکرد و موارد استعمال موتورها بسیار گوناگون است صنعت تولید موتور در زمینه انواع چنین موتورهائی تکامل پیدا کرده بطوریکه برای هر زمینه ای طرحی موجود است.
ادامه مطلب ...

پروژه کارشناسی رشته مهندسی مکانیک: تست کارایی بویلر

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: تست کارایی بویلر
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 213
______________________________________________________
مقدمه
کد PTC شامل دستورالعملهایی به منظور تست واحدهای مولد بخاری می باشد این واحد ترکیبی از وسایلی هستند که برای آزاد سازی و بازیابی حرارت به همراه وسایل انتقال حرارت به یک سیال عامل استفاده گردیده تا بدینوسیله بتوان از حرارت آزاد شده استفاده نمود واحد مورد نظر این کد ممکن است شامل تجهیزات بویلر، کوره، سوپر هیتر، ری هیتر، اکونومایزر، گرمکن هوا (ایرهیتر) و مشعل سوخت باشد. در صورتیکه حرارت جذب شده توسط اکونومایزر و گرمکن هوا به واحد برگردانده نشود نمی توان آنها را به عنوان بخشی از واحد در نظر گرفت. هدف از روشهای این تست دستیابی اطلاعاتی به منظور ایجاد معیارهای طراحی قسمت های مختلف یک مولد بخاری نمی باشد. کدهای تکمیلی PTC 4. 2 و PTC 4. 3 به ترتیب شامل تستهای تجهیزات پودر کننده و گرمکن هوا می باشند.
ادامه مطلب ...

پروژه مدل سازی رآکتور شیمیایی با شبکه عصبی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه مدل سازی رآکتور شیمیایی با شبکه های عصبی
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 130
______________________________________________________
مقدمه
در این پروژه، ورودی ها و خروجی های یک سیستم چند ورودی و چند خروجی غیر خطی، برای ایجاد یک مدل دینامیکیِ هوشمند، استفاده شده است. بنابراین انتخاب شبکه های عصبی مصنوعی از نوع پرسپترون های چندلایه برای این منظور مناسب است. در کنار این نوع از مدل سازی، استفاده از یک شیوه مناسب برای کنترل پیشگویانه (پیش بینانه) مدل یاد شده، ضروری است. مدل های برگشتی تصحیح شونده که از قوانین تعدیل ماتریس های وزنی مسیرهای ارتباطی بین نرون های مدل استفاده می کنند، در این پروژه به کار گرفته شده اند. این قوانین برای آموزش سیستم، جهت کنترل و دستیابی به خروجی مطلوب در زمان های بعدی به کار می روند.
      فراگیری در این سیستم نیز از نوع فراگیری با سرپرست می باشد؛ به این صورت که معادله دیفرانسیل دینامیکیِ سیستم در دسترس است و بنابراین مقادیر مطلوب برای متغیر هدف، که سیستم باید به آن برسد، برای زمان های آینده مشخص می باشد و خروجی سیستم با استفاده از یک کنترل کننده پیش بین، همواره باید به این اهداف دست یابد. سیستم مورد مطالعه در این پروژه، یک رآکتور شیمیایی است که برای اختلاط پیوسته مواد شیمیایی واکنش دهنده با غلظت ها و مقادیر تعریف شده و تولید یک ماده محصول با یک غلظت متغیر با زمان به کار می رود؛ که میزان مطلوب این غلظت در یک زمان خاص، به عنوان هدف مطلوبی است که سیستم باید به آن دست یابد. همچنین به جای یک سیستم واقعی، از یک مدل نرم افزاری برای جمع آوری داده های ورودی و خروجی استفاده می شود و در نهایت، نتایج این مدل سازی موفقیت آمیز، توانایی روش های مدل سازی هوشمند را همان گونه که در این تحقیق آمده است، اثبات می کند. در این پروژه، ورودی ها و خروجی های یک سیستم چند ورودی و چند خروجی غیر خطی، برای ایجاد یک مدل دینامیکیِ هوشمند، استفاده شده است. بنابراین انتخاب شبکه های عصبی مصنوعی از نوع پرسپترون های چندلایه برای این منظور مناسب است. در کنار این نوع از مدل سازی، استفاده از یک شیوه مناسب برای کنترل پیشگویانه (پیش بینانه) مدل یاد شده، ضروری است. مدل های برگشتی تصحیح شونده که از قوانین تعدیل ماتریس های وزنی مسیرهای ارتباطی بین نرون های مدل استفاده می کنند، در این پروژه به کار گرفته شده اند.
ادامه مطلب ...

نمونه سوالات آزمون استخدامی صنایع مس

مواد امتحانی موجود در این بسته
300 نمونه سوال زبان و ادبیات فارسی/سوالات استاندارد و پر تکرار در سه بسته 100 تایی (همراه با پاسخنامه)
300 نمونه سوال اطلاعات سیاسی، اجتمامی و مبانی قانونی/سوالات استاندارد و پر تکرار در سه بسته 100 تایی (همراه با پاسخنامه)
270 نمونه سوال زبان انگلیسی/سوالات استاندارد و پر تکرار (همراه با پاسخنامه)
300 نمونه سوال معارف اسلامی/سوالات استاندارد و پر تکرار در سه بسته 100 تایی (همراه با پاسخنامه)
300 نمونه سوال ریاضیات و آمار مقدماتی/سوالات استاندارد و پر تکرار در سه بسته 100 تایی (همراه با پاسخنامه)
300 نمونه سوال هوش و استعداد تحصیلی/سوالات استاندارد و پر تکرار در سه بسته 100 تایی (همراه با پاسخنامه)
300 نمونه سوال ریاضیات و آمار مقدماتی/سوالات استاندارد و پر تکرار در سه بسته 100 تایی (همراه با پاسخنامه)
+ تمامی موارد ذکر شده، به صورت یکجا در این بسته موجود می باشند.
ادامه مطلب ...

پروژه بررسی ایمنی و نگهداری ماشین تراش

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی ایمنی و نگهداری ماشین های تراش
طبقه بندی: مکانیک- ساخت و تولید
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 63
______________________________________________________
مقدمه
تکنولوژی صنعتی از زمانهای قدیم که همه چیز بصورت دستی ساخته می شده آغاز و تا زمان حال که تولید به روشهای تمام اتوماتیک انجام می شود ادامه دارد. در این تحولات ماشینهای ابزار نقش مهمی ایفا کرده اند. بدون وجود ماشینهای ابزار هیچ هواپیمایی، خودرو، تلویزیون و کامپیوتر وجود نداشت. بسیاری از محصولات دیگر صنعتی پزشکی، تفریحی، خانگی نیز بدون استفاده از ماشین های ابزار قابل ساخت نیستند. مثلا اگر ماشینهای ابزار نبود کشاورزان در عوض تراکتور باید با استفاده از گاوآهن دست ساز ماشین زراعی را شخم می زدند. به سختی می توان محصولی را یافت که برای تولید آن بصورت مستقیم یا غیرمستقیم نیاز به یک ماشین ابزار وجود نداشته باشد. امروزه هیچ کشوری در جهان بدون استفاده از ماشینهای ابزار پیشرفته نخواهد توانست در بازار رقابت اقتصادی موفق باشد. یک نکته مهم در رابطه با تکنولوژی تولید مدرن وجود دارد که باید برآن تاکید نمود، کارهای ماهرانه صنعتی نظیر قالبسازی، ابزارسازی و ماشینکاری دقیق را باید هم ارزش با تحصیلات دانشگاهی در نظر گرفت در صنایع مدرن امروزی تقریبا از کارهای عادی و غیرماهرانه خبری نیست.
ادامه مطلب ...

طراحی مدارهای هیدرولیکی ماشین آلات راهسازی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی و طراحی مدارات هیدرولیکی ماشین آلات راهسازی
طبقه بندی: مکانیک
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 79
______________________________________________________
مقدمه
انسان از بدو وجودش در عالم هستی به دنبال حصول علم و دانش و پیشرفت بوده و برای آسایش و راحتی خود، دست به هرکاری برای غلبه برمحیط پیرامونش زده که در این راه یکی از مهمترین عوامل ساخت راههای ارتباطی بین جوامع، حفر تونل ها، برداشتن تپه ها و موانع و به زانو درآوردن کوهها، کمک گرفتن از وسایل بزرگ مکانیکی به نام ماشین آلات راهسازی بوده است. این ماشین آلات دارای اهمیت فراوان در رشد و توسعه صنعت و آبادانی و شکوفایی اقتصادی یک جامعه می باشد. عمده فن آوری بکار رفته در ماشین آلات راهسازی، استفاده از سیستمهای هیدرولیک می باشد که به دلیل داشتن مزایایی از قبیل: 1) انعطاف پذیری 2) افزایش نیروی انجام دهنده کار 3) سادگی 4) کوچک بودن 5) ایمنی 6) صرفه جویی در هزینه نسبت به دیگر سیستمها از قبیل مکانیکی و الکتریکی ارجحیت دارد. البته سیستمهای هیدرولیک دارای عیوبی نظیر 1) ضرورت تمیز بودن 2) بازده کمتر نسبت به سیستم مکانیکی می باشند که در کل به دلیل دارا بودن مزایای زیادی که مدنظر طراحان می باشد می توان از عیوب اندک آنها چشم پوشی کرد. بدیهی است که به منظور پیشرفت صنعت هیدرولیک در کشورمان، احتیاج به آشنایی و مطرح شدن بیشتر آن در مراکز آموزشی و دانشگاهها می باشد به همین دلیل اینجانب موضوع پروژه کارشناسی خود را در رابطه با این موضوع انتخاب نموده ام.
ادامه مطلب ...

بررسی مسأله بیکاری

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: پروژه بررسی مسئله بیکاری
طبقه بندی: علوم اجتماعی
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 36
______________________________________________________
مقدمه
یکی از مهمترین مباحث در کشورهای در حال توسعه توسعه یافته و یا جوامع بشری جهان امروز مسئله مبادرت ورزیدن به کاری مفید و سازنده برای افراد آن جامعه است. شغل مرتبط باتواناییها و استعدادهای ذاتی هر فرد امری است که هرشخص لزوما با آن در زندگی روزمره اش مواجه خواهد شد. اما مشکل زمانی به وجود میاید که فرد شغل دلخواه خود را پیدا نکند وبه او لفظ بیکار تعلق گیرد. بیکاری یکی ازمعضلات کشورهای توسعه نیافته از جمله ایران می باشد. بدون شک در همه کشورها مسئله اشتغال از مهمترین اهداف برنامه ریزی های توسعه به شمار میرود بطوریکه می توان گفت هیچ برنامه ای بدون توجه به مسئله اشتغال نمی تواند نتیجه مطمئنی را به همراه داشته باشد. اصولاً ایجاد اشتغال وحل مسئله بیکاری بهترین پشتوانه برای اجرا و پیشبرد دیگر اهداف برنامه ریزیها به حساب می آیدو معمولاً دولتها و نظامهایی در برنامه های خود موفق ترخواهند بودکه بتوانند مسئله اشتغال را به خوبی حل و فصل کنند چرا که ‍‍‍افراد بدون داشتن شغل ودرآمد فرصتی برای پرداختن به دیگر مسائل نخواهند داشت.
      امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییرات جمعیتی از جمله افزایش جمعیت تحصیل کرده، مسئله اشتغال به یک مسئله کاملا تخصصی تبدیل شده و نظامهای سیاسی و اقتصادی را با چالشهای جدید وجدی روبرو ساخته است. بطوریکه در اکثر کشورهای درحال توسعه و از جمله ایران این مسئله بصورت یک معضل بزرگ و اساسی درآمده است. عوامل متعددی روی «مسئله اشتغال» تاثیر گذار بوده ویا از آن تاثیر می پذیرند. داشتن فرصتهای شغلی مناسب نیازمند اقتصادی پویا و کارآمد، زیر ساختهای مناسب، سیستم آموزشی کارآمد، اشاعه فرهنگ کار و ... می باشد. ضمن آنکه نمی توان از عواملی همچون مسائل بین المللی، جریانهای سیاسی، اعتقادات و مسائل فرهنگی برروی آن چشم پوشی نمود همچنین نمی توان مسئله اشتغال را تنها به دولت محصورومحدود نمود بلکه حل معضل بیکاری نیازمند عزم ملی در ابعاد مختلف می باشد.
ادامه مطلب ...

بررسی تاثیر تیتانیم و کربن بر ریزساختار و خواص سایشی کامپوزیت Fe - TiC

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: بررسی تاثیر تیتانیم و کربن بر ریزساختار و خواص سایشی کامپوزیت Fe - TiC
طبقه بندی: متالوژی
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 95
______________________________________________________
مقدمه
هدف اصلی در این پروژه بررسی تغییر درصد تیتانیم و کربن بر روی ریز ساختار و خواص سایشی مکانیکی کامپوزیت فروتیک (Fe/TiC) است. نتایج حاصله نشان داده است که با کنترل ترکیب شیمیایی، نوع عملیات حرارتی، اصلبح روش ساخت و سرعت انجمادی قطعه می توان ریز ساختار زمینه، نحوه توزیع ذرات سرامیکی (TiC) و میانگین اندازه ذرات ( TiC) و تعداد آنها در واحد سطح و شکل آنها و کسر حجمی آن و در نهایت چگالی کامپوزیت که منجر به خواص سایشی و مکانیکی متفاوت می گردد را کنترل نمود. افزایش مقدار کربن و تیتانیم باعث افزایش مقدار کاربید تیتانیم، سختی، مقاومت به سایش و اندازه ذرات کاربیدی می شود در حالی که چگالی کامپوزیت کاهش می یابد.
ادامه مطلب ...