مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

مقاله از تمام رشته های دانشگاهی

به اضافه مقالات تخصصی انگلیسی ایندکس شده در ISI

دستور زبان لاتین گیاه شناسی

دستور زبان لاتین گیاه شناسی بسیار رسمی بوده و از دستور زبان سنتی خیلی ساده تر است. با این حال لازم است که بدانید در زبان لاتین نام ها (مانند نام تیره و جنس) دارای "جنسیت"، "تعداد" و "مورد" هستند و بنابراین در واژه هایی که برخی از صفت ها به اسم ملحق می شوند باید این صفت ها با اسم سازگاری داشته باشند.  

"جنسیت" بدین معنی است که تمام اشیاء یا مونث، یا مذکر و یا خنثی هستند. در زبان انگلیسی تقریبا تمامی اشیاء خنثی در نظر گرفته می شوند. در زبان فارسی نیز بدین گونه است که تمامی اشیاء نه مذکر هستند و نه مونث (به جز مواردی مانند خورشید که مؤنث محسوب می شوند). جنس در پایین بیشتر توضیح داده شده است. "تعداد" بدین معنی است که اشیاء ممکن است مفرد و یا جمع باشند. در زبان انگلیسی هم مفرد کلمه و هم جمع کلمه وجود دارد مانند Man و Men و یا اینکه با افزودن"s" و یا "es" به آخر کلمه، کلمه مفرد به جمع تبدیل می شود. همانطوری که مطلع هستید زبان فارسی نیز این چنین است، بدین صورت که بعضی از کلمه ها هم دارای مفرد و هم جمع هستند که از زبان عربی وارد فارسی شده و مورد قبول واقع شده است (مانند جمع مکثر کتاب که می شود کتب) و یا با افزودن "ها" و یا "ان" به آخر کلمه، کلمه مفرد به جمع تبدیل می شود. در حالی که در زبان لاتین تفاوت ها بوسیله حروف آخر کلمه مشخص می شوند. "مورد" به آسانی قابل توصیف و درک نمی باشد و بنابراین از توضیح آن صرف نظر می کنیم (ولی می توانید با رجوع به کتاب The Names Of Plants  در مورد این زمینه مطالعه کنید).

نام جنس هایی که مفرد هستند به عنوان حالت فاعلی در نظر گرفته می شوند. Solanum "به معنی تسکین دهنده" از استفاده از تاجریزی به عنوان یک داروی گیاهی مسکن مشتق شده است. جنسیت نام جنس از نام لاتین و یا یونانی گرفته شده است، و اگر تفاوت داشته باشد بوسیله نویسنده این نام، انتخاب شده است. به عنوان یک راهنمایی کلی نام هایی که با "us" خاتمه پیدا می کنند اگر درخت نباشند (مانند Fagus، Pinus، Quercus، Sorbus که مونث محسوب می شوند) مذکر هستند. نام هایی که با "a" خاتمه می یابند مونث و آخر کلمه هایی که "um" است خنثی هستند. نام هایی که با "on" خاتمه می یابند مذکر هستند، و اگر این نام ها همچنین بتوانند "um" بگیرند خنثی هستند (مانند جنس گوجه فرنگی Lycopersicon یا (Lycopersicum. نام هایی که با "ma" ختم می شوند خنثی هستند؛ نام هایی که با "is" خاتمه می یابند اکثرا مونث هستند و یا مذکر بوده و به عنوان مونث در نظر گرفته می شوند. حرف آخر "e" نیز خنثی است و سایر حروف آخری که مونث هستند شامل "ago"، "odes"، "oides"، "ix" و "ex"می باشند.

معانی واژه های لاتین که در نام گذاری گیاهی بیشتر استفاده می شوند.

معنی به فارسی

واژه لاتین

سفید

albus, a, um

در زمین­ های زراعی پیدا می­ شود

arvensis, e

معمولی

communis, e

با حاشیه­ های پیچیده یا موجدار

crispus, a, um

خوراکی

esculentus, a, um

صاف

glaber, bra, brum

بزرگ

grandis, e

باغی

hortensis, e

بدون خار

inermis, e

با برگ­ های طویل

longifolius, a, um

بزرگ­ترین

maximus, a, um

کوچک

minor, us

سیاه

niger, ra rum

دارویی

officinalis, e

مصرف به عنوان سبزی

oleraceus, a, um

شاهانه

regius, a, um

مار مانند

serpentinus, a, um

زراعی

sativus, a, um

وحشی

sylvestris, e

معمولی

vulgaris, e


References
Botanical Plant Name Dictionary from FloridaGardener. com http://floridagardener. com/misc/botanicaldictionary. htm
Gledhill D. (2008). The Names of plants, Forth ed. Cambridge University Press.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد